Podatki VAT i CIT 2025 w branży budowlanej i deweloperskiej

Cena: 1490 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 2 dni
Cena: 1490 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Opis szkolenia

Szkolenie obejmuje aktualne problemy związane z rozliczaniem VAT i elementami fakturowania wynikającego z KSeF dla budowlanej i deweloperskiej. Szkolenie będzie oparte na praktycznych przykładach z uwzględnieniem ww. specyfiki występujących w tych branżach. Zagadnienia KSeF zostaną zasygnalizowane w najważniejszych aspektach.

Program szkolenia

Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie.

BLOK I
Podatek VAT i KSeF

I. VAT w branży budowlanej i deweloperskiej – wybrane problemy praktyczne

1. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlanych? (wykonanie, odbiór, faktura, zapłata).

2. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży lokali (umowa rezerwacyjna, zaliczki, wydanie lokalu, umowa przenosząca własność).

3. Refakturowanie – stawki i moment powstania obowiązku podatkowego.

4. Usługi kompleksowe – jak ustalić, co jest świadczeniem głównym?

5. Sprzedaż lokali i budynków – kiedy 8%, a kiedy 23%?

6. Zbycie gruntu zabudowanego i niezabudowanego – najnowsze interpretacje.

7. Usługi kompleksowe – jak ustalić, co jest świadczeniem głównym?

II. KSeF – wdrożenie w branży budowlanej i deweloperskiej

1. Aktualny stan prawny i harmonogram wdrażania obowiązkowego KSeF:
a) terminy i zakres wdrożenia obowiązkowego KSeF,
b) KSeF- czego jeszcze brakuje?
c) KSeF a sankcje,
d) materiały resortu finansów: Podręcznik KSeF i dokumentacja techniczna.

2. Podmioty i transakcje objęte obowiązkowym KSeF:
a) podmioty i transakcje objęte KSeF,
b) podmioty i transakcje wyłączone z KSeF,
c) JST i jednostki SFP w KSeF – specyfika faktur wystawianych na rzecz JSFP,
d) faktury wystawiane przez JSFP w KSeF,
e) okresy przejściowe.

3. Faktury sprzedażowe w KSeF:
a) data wystawienia faktury w KSeF, a daty w systemach FK (tryb online),
b) sposoby przesyłania faktur do KSeF(wysyłka i rodzaje sesji, wysyłka wsadowa- kluczowe zmiany w dokumentacji technicznej KSeF),
c) walidacja faktur w KSeF i jej zakres; pre-walidacja faktur przed przesłaniem do KSeF,
d) informacja zwrotna KSeF i jej wpływ na systemy billingowe (UPO i jego zakres lub odrzucenie faktury),
e) wysyłanie faktur poza KSeF a wizualizacja faktury i oznaczanie faktur,
f) KSeF a dodatkowe wysyłanie faktur drogą dotychczasową (EDI/inne formy),
g) tryb offline24 i data wystawienia faktury – udostępnienie faktury w trybie offline24 (kiedy jeden a kiedy dwa kody QR),
h) tryb offline24 czy i jak będzie „widoczny” dla stron transakcji – dokumentacja techniczna KSeF,
i) KSeF a obowiązek podatkowy i kursy walut,
j) faktury korygujące w KSeF i poza KSeF,
k) faktury konsumenckie dobrowolnie w KSeF; weryfikacja statusu kontrahenta,
l) faktury z kasy fiskalnej a KSeF – okres przejściowy,
m) sprzedaż bezpośrednia a KSeF, czyli wyzwania związane ze sprzedażą „przy kasie”,
n) KSeF a duplikaty faktur,
o) likwidacja not korygujących w KSeF i konsekwencje,
p) dokumentacja poza KSeF,
q) obowiązkowe udostępnianie faktur poza KSeF – kiedy i na rzecz jakich podmiotów?

4. Faktury zakupowe KSeF:
a) moment otrzymania faktury w KSeF a prawo do odliczenia podatku naliczonego, odliczenie podatku naliczonego dla faktur poza KSeF?
b) otrzymanie faktury wystawionej w trybie offline24 a prawo do odliczenia podatku naliczonego,
c) czym jest potwierdzenie transakcji i kiedy podatnik może otrzymać taki dokument?
d) zakupy międzynarodowe (WNT, import towarów i usług) a KSeF,
e) wizualizacja faktur otrzymanych w KSeFa ścieżka i procesy akceptacji faktur,
f) faktury pracownicze i zmiana obiegu faktur w KSeF, dokumentacja zakupu paliwa.

5. Awarie i niedostępność KSeF – procedury i obowiązki:
a) komunikaty o awarii i niedostępności KSeFa ich monitoring,
b) różne typy awarii a wystawianie faktur,
c) faktury korygujące w okresie awarii i niedostępności KSeF,
d) wystawianie faktur w trakcie awarii KSeF/procedury i obowiązki,
e) certyfikaty wystawcy i kody QR, tokeny,
f) odliczenie podatku naliczonego a awaria KSeF,
g) moment otrzymania faktury w przypadku awarii i niedostępności KSeF – rekomendacje w zakresie odliczania podatku naliczonego.

6. KSeF – uprawnienia i autoryzacje w KSeF- możliwości i ryzyka:
a) sposoby uwierzytelniania w KSeF,
b) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,
c) sposoby nadawania oraz odbierania uprawnień,
d) zarządzanie uprawnieniami i optymalne wykorzystanie możliwości jakie stwarza KSeF.

7. Schema FA(3) – wybrane problemy praktyczne:
a) rodzaje i zakres pól w schemie,
b) formaty dat, limity znaków i inne ograniczenia,
c) struktura elementu Podmiot1 i Podmiot2 – na co szczególnie zwrócić uwagę?
d) Podmiot3,
e) opis struktury elementu Fa – kluczowe wybrane problemy praktyczne,
f) faktury korygujące i kursy walut a schema,
g) opis struktury elementu Adnotacje dla Fa,
h) element zamówienie dla Fa.

8. Załączniki w KSeF:
a) warunki formalne i opcja przesyłania załączników w KSeF,
b) ryzyka związane z przesyłaniem załączników w KSeF,
c) jakie dane mogą znaleźć się w załączniku a jakie nie?
d) punkty poboru i odczytu, liczniki a załącznik KSeF.

BLOK II
Podatek CIT w branży budowlanej i deweloperskiej

I. Rozliczenie przychodów podatkowych w branży budowlanej i deweloperskiej:

1. Problemy bieżące oraz rozliczanie na przełomie lat podatkowych.

2. Przychody uwzględniane z zyskach kapitałowych oraz przychody z innych źródeł.

3. Przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej – problematyczne aspekty określenia daty wykonania usługi, wydania rzeczy i zbycia prawa majątkowego.

4. Zaliczki, przedpłaty, kwoty otrzymane z góry a przychód.

5. Przychody rozliczane w okresach rozliczeniowych na przełomie lat podatkowych.

6. Przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej.

7. Przychody w naturze oraz z tytułu nieodpłatnego i częściowo nieodpłatnego świadczenia (m.in. nieodpłatne poręczenia, członkowie zarządu bez wynagrodzenia).

8. Rozliczenie faktur korygujących, w tym bonusów i rabatów oraz innych zdarzeń na przełomie lat podatkowych.

9. Ujęcie refaktur na przełomie lat podatkowych.

10. Data „wydania” oraz „zaliczka” w przypadku sprzedaży nieruchomości (usługowych, mieszkalnych) przez dewelopera – znaczenie aktu notarialnego.

11. Różnice między obowiązkiem podatkowym w VAT, a przychodem podatkowym.

12. Wykonanie zastępcze jako przykład wpływu podatku VAT na podatek CIT, w tym wykonanie zastępcze zabezpieczone gwarancją bankową.

13. Zwrot wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.

II. Rozliczenie kosztów uzyskania przychodów podatkowych w branży budowlanej i deweloperskiej:

1. Moment rozpoznania kosztu podatkowego.

2. Dokumentowanie poniesionych wydatków.

3. Korekta kosztów na przełomie lat, w tym rozliczanie faktur korygujących oraz korekty cen transferowych.

4. Koszty zapłacone i poniesione.

5. Koszty bezpośrednie, w tym koszty przeznaczone na realizację przedsięwzięcia deweloperskiego.

6. Koszty przygotowania terenu pod inwestycję i podobne.

7. koszty pośrednie, w tym wiele przykładów (np. reklama, marketing, koszty odsetek, pośrednictwo, badania, ubezpieczenia, ochrona placu budowy, itp.).

8. koszty finansowania inwestycji deweloperskiej.

9. koszty podatku od nieruchomości, opłat za użytkowanie wieczyste, itp.

10. rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych.

11. sukcesywna sprzedaż lokali przez dewelopera – rozliczenie kosztów.

12. księgowanie kosztów bez faktury.

13. rozliczenie kosztów remontów i tzw. fit-outów.

14. wynagrodzenia pracownicze i składki ZUS w kosztach podatkowych (w tym zmiana od 2023 roku), w tym konsekwencje zapłaty składek po terminie z perspektywy kosztów podatkowych płatnika (pracodawcy).

15. wybrane przykłady na tzw. NKUP-y (wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów), tj. kary umowne i odszkodowania, koszty wykonania zastępczego, odstąpienie od umowy.

III. Amortyzacja nieruchomości, podatek od przychodów z budynków w branży budowlanej i deweloperskiej oraz spółki nieruchomościowe:

1. Amortyzacja budynków, budowli i lokali – zagadnienia różne:
a) środek trwały kompletny i zdany do użytku,
b) inwestycje w obcych środkach trwałych,
c) budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
d) jak ustalać wartość po odkupieniu nieruchomości, na której dokonano inwestycji,
e) ulepszenia i remonty,
f) zaniechane inwestycje.

2. Amortyzacja po Polskim Ładzie:
a) zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych,
b) amortyzacja w spółkach nieruchomościowych od 1.1.2022 r.

3. Preferencyjna amortyzacja budynków i budowli na wybranych obszarach Polski od 2024 r.

4. Spółki nieruchomościowe – identyfikacja oraz obowiązki sprawozdawcze,

5. Podatek od budynków:
a) podatnicy podatku,
b) przedmiot opodatkowania,
c) podstawa opodatkowania i stawka,
d) kompensacja z CIT.

IV. Zagadnienia pozostałe, w tym finansowanie działalności budowlanej i deweloperskiej oraz podatek minimalny i CIT Estoński:

1. Finansowanie zewnętrzne w działalności deweloperskiej – tzw. koszty finansowania dłużnego.

2. Hipotetyczne odsetki w branży deweloperskiej – tzw. koszty finansowania własnego.

3. Ulga na złe długi.

4. Estoński CIT w branży budowlanej i deweloperskiej – czy warto?

5. Wprowadzenie do minimalnego CIT – wstępna ocena ryzyka.

6. Amortyzacja i leasing samochodów osobowych od 2026 r.

Informacje organizacyjne

Cena: 1490 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Miejsce zajęć: centrum w/w miasta

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
10-12-202511-12-2025Warszawa

Zaufali nam: