Platforma Szkoleniowa

XXXVII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA PODATKOWA 2026 ONLINE
KSeF, VAT, CIT nowe regulacje i wyzwania

Cena: 2690 zł + 23% VAT

Kategoria: , ,

Czas trwania: 3 dni
Cena: 2690 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Aneta Lech-Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Marcin Chomiuk – Partner Zarządzający w ADN Podatki Sp. z o.o. Licencjonowany doradca podatkowy, praktyk z blisko 30 letnim stażem, który doświadczenie zawodowe zdobywał w trakcie pracy w Artur Andersen oraz PricewaterhouseCoopers (PwC). Przez ostatnie 9 lat pracy w PwC był partnerem odpowiedzialnym za doradztwo w zakresie podatków pośrednich w PwC oraz za zespół doradztwa dla podmiotów finansowych. W ramach swojej pracy doradzał zarówno największym międzynarodowym koncernom, jak i lokalnym spółkom polskim. Współautor pierwszego na polskim rynku komentarza do unijnych przepisów o VAT (VI Dyrektywy VAT – obecnie Dyrektywy 112) oraz autor wielu publikacji w prasie codziennej i specjalistycznej. Współautor programu studiów oraz wykładowca akademicki podatkowych studiów podyplomowych na Wydziale Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz SGH w Warszawie. Jako niezależny ekspert organizacji przedsiębiorców Lewiatan reprezentował interesy podmiotów gospodarczych w Ministerstwie Finansów i komisjach sejmowych. Wygrał przed TSUE sprawę BGŻ Leasing (C-224/11) dot. sposobu opodatkowania VAT-em usług ubezpieczeniowych sprzedawanych przy okazji usług leasingu, która odmieniła rynek leasingowy w Polsce. Nagradzany jako najlepszy doradca VAT w Polsce.

Anna Karczewska – doradca podatkowy; ukończyła Podyplomowe Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą koncepcji oraz ewolucji pojęcia dochodu w ustawach podatkowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w pracy w aparacie skarbowym, Ministerstwie Finansów oraz sektorze prywatnym pracując jako tax manager w międzynarodowym holdingu czy dyrektor departamentu podatków bezpośrednich i międzynarodowych w kancelarii podatkowej. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (m.in. dla Krajowej Administracji Skarbowej z międzynarodowego prawa podatkowego oraz MDR). Wieloletnia wykładowczyni na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w SGH. Uznany ekspert w zakresie polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego, prelegentka na konferencjach poświęconych zagadnieniem podatkowym. Członkini International Fiscal Association. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu przepisów prawa i podatków.

Radosław Żuk – Prawnik, doradca podatkowy. Specjalista w zakresie opodatkowania firm oraz instytucji finansowych. Posiada niezwykle bogate doświadczenie zawodowe w zakresie funkcjonowania systemu podatkowego obowiązującego na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych. Wcześniej Kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce doradztwa podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał również jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej odpowiedzialności członków zarządów, rad nadzorczych, wspólników spółek osobowych, doradzał przy zawieraniu umów przez największe polskie przedsiębiorstwa oraz zagraniczne koncerny. Przeprowadzał audyty prawno-podatkowe mające na celu określenie ryzyka prawnego oraz podatkowego przyjmowanych w spółkach praktyk gospodarczych. Wdrażał w firmach krajowych oraz zagranicznych struktury zmniejszających ryzyko zakwestionowania rozliczeń podatkowych przez aparat skarbowy. Posiada bogate doświadczenie szkoleniowe z zakresu prawa korporacyjnego oraz podatkowego. Autor oraz współautor wielu publikacji prawnych oraz podatkowych. Publikacje m. in. na łamach „Rzeczpospolitej”, „Gazety Prawnej”, „Fiskusa”, „Pulsu Biznesu”, „Rynków Zagranicznych” oraz portali internetowych e-Rachunkowość oraz Interia.pl. Przeprowadził ponad 1000 szkoleń z zakresu prawa korporacyjnego, podatku VAT, podatku od nieruchomości, PCC, podatków dochodowych oraz procedury podatkowej – dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych, pracowników technicznych, działów zakupów, sprzedaży, marketingu. Szkolił i doradzał na rzecz spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych oraz innych, m.in. dla BMW Financial Services, mBank SA, Telewizja POLSAT SA, KGHM Polska Miedź SA, Mostostal Warszawa SA, Bayer Polska Sp. zoo, Vattenfall Bussines Services Poland Sp. z o.o., Knight Frank Sp. z o.o., HANZA Grupa Inwestycyjna Sp. z o.o.

Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

DZIEŃ I: KSeF


8:30 – 9:00

Logowanie Uczestników


9:00 – 10:30

I. Istota KSeF oraz uprawnienia i certyfikaty. Sprzedaż krajowa:

  1. Istota KSeF. Kanały korzystania. Uwierzytelnianie, certyfikaty, tokeny, itp.
  2. Faktury wystawiane przez podatników czynnych i zwolnionych.
  3. Paragony, kasy i drukarki fiskalne a KSeF. Fakturowanie podatników VAT oraz osób nieprowadzących działalności.
  4. Rodzaje faktur w KSeF. Dokumenty poza KSeF.
  5. Wpływ fakturowania w KSeF na moment obowiązku podatkowego.
  6. Załącznik do faktury.

II. Sprzedaż zagraniczna:

  1. KSeF w transakcjach WDT, eksportu, usług NP.
  2. Fakturowanie dla podmiotów, niebącących podatnikami spoza Polski.
  3. Przekazywanie dokumentacji, które przed erą KSeF była zwykle dołączana do faktury.
  4. Samofakturowanie WDT przez kontrahentów unijnych.
  5. Wpływ fakturowania w KSeF na moment obowiązku podatkowego.

10:30 – 10:45

przerwa


10:45 – 12:15

III. Zakupy krajowe:

  1. Pobieranie faktur zakupowych z KSeF oraz otrzymywanie faktur poza KSeF.
  2. Wpływ KSeF na prawo do odliczenia VAT (moment nabycia prawa do odliczenia). Różnica między chwilą nadania numeru KSeF, a chwilą pobrania faktury.
  3. Odliczenie VAT w przypadku faktur wystawionych poza KSeF wbrew obowiązkowi.

IV. Zakupy zagraniczne:

  1. Katalog faktur pozostających poza KSeF.
  2. Samofakturowanie przez nabywców.
  3. Faktury wystawiane przez kontrahentów zagranicznych posiadających rejestrację do VAT w Polsce.
  4. Faktury wystawiane przez podmioty posiadające numer EX.

12:15 – 13:00

przerwa


13:00 – 14:40

V. Struktura logiczna FA (3) – narzędzie informatyczne czy księgowo-podatkowe? Informacje ogólne:

  1. Pola obowiązkowe, opcjonalne i fakultatywne.
  2. Obszary które należy ustandaryzować w zakresie pól obowiązkowych, a nigdy nie wypełnianych lub wypełnianych bardzo rzadko.
  3. Informacje pozaustawowe, które zobaczy fiskus (np. data wytworzenia faktury).

VI. Praktyczne przykłady wykorzystania nowego wzorca faktury:

  1. Rozliczanie kosztów delegacji.
  2. Faktury zaliczkowe i rozliczenie zaliczki.
  3. Różne przykłady korygowania transakcji (korekty do zera, korekty błędnych danych, korekty kwotowe).
  4. Wykorzystanie danych struktury odnoszących się do warunków transakcji.
  5. Pola struktury faktury, które można wykorzystać do wpisania różnych danych.

14:30 – 14:45

przerwa


14:45 – 16:15

VII. Tryb online, offline 24 i niedostępność KSeF:

  1. Tryb online.
  2. Offline24.
  3. Prace serwisowe (niedostępność KSeF).
  4. Terminy wysyłek do KSeF i oznaczanie kodami QR.

VIII. Awarie KSeF:

  1. Awaria zwykła.
  2. Awaria w środkach społecznego przekazu.
  3. Terminy wysyłek do KSeF i oznaczanie kodami QR.

DZIEŃ II: PODATEK VAT I CIT


8:30 – 9:00

Logowanie Uczestników


9:00 – 10:30

I. KSeF – Rozliczanie faktur korygujących sprzedaż:

  1. Przypomnienie zasad obowiązujących do 31 stycznia 2026 r.
  2. Numer KSeF faktury korygowanej na fakturze korygującej.
  3. Zwiększenie VAT na plus u sprzedawcy (czy KSeF coś zmienia?).
  4. Zmniejszenie VAT na minus u sprzedawcy – kiedy data wystawienia, kiedy data przesłania do KSeF, a kiedy data otrzymania potwierdzenia faktury korygującej przez nabywcę.

II. KSeF – Rozliczanie faktur korygujących zakup:

  1. Przypomnienie zasad obowiązujących do 31 stycznia 2026 r.
  2. Rozliczenie VAT na plus u nabywcy (czy KSeF coś zmienia?).
  3. Rozliczenie VAT na minus u nabywcy – data otrzymania faktury korygującej.
  4. Wyjątki: awaria zwykła i awaria w środkach społecznego przekazu.
  5. Uważność na przełomie miesięcy. Sytuacje, w których nie odliczono jeszcze VAT z faktury pierwotnej.

10:30 – 10:45

przerwa


10:45 – 12:15

III. VAT – Zmiany 2026 i przypomnienie najnowszych zmian z 2025 r.:

  1. Zmiany w miejscu świadczenia usług (1.1.2025).
  2. Pakiet SME (1.1.2025).
  3. Zmiany w uproszczonej procedurze importu (06.2025).
  4. System kaucyjny (1.10.2025 r.).
  5. Prawo do złożenia deklaracji pierwotnej po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej oraz prawo do korekt częściowych (1.10.2025).
  6. Podwyższenie limitu zwolnienia podmiotowego (1.1.2026).

IV. VAT – Pakiet VIDA (2025 i lata następne):

  1. Co to jest VIDA i czy europejski standard EN 16931–1 zastąpi KSeF.
  2. Pojedyncza rejestracja VAT (wchłonięcie OSS, IOSS, itp.) – od 2028. Uproszczenie nietransakcyjnych przemieszczeń, likwidacja procedury call-off stock.
  3. Obowiązkowe wprowadzenie wymagań dotyczących platform internetowych (2028-2030): najem krótkoterminowy, przewóz drogowy osób.
  4. Obowiązkowe e-fakturowanie i harmonizacja e-raportowania w transakcjach wspólnotowych (od lipca 2030). Zniesienie VAT-UE.
  5. Harmonizacja istniejących rozwiązań w zakresie e-fakturowania i e-raportowania w przypadku transakcji krajowych.
  6. Wybrane informacje: obowiązek ujmowania faktur zakupu w ciągu 5 dni, skrócenie terminu na wystawienie faktury, uzależnienie prawa do odliczenia VAT od posiadania e-faktury, możliwość ograniczania wystawiania faktur zbiorczych. Nowy kształt Centralnego VIES.

12:15 – 13:00

przerwa


13:00 – 14:30

V. Zmiany na 2026 rok:

  1. Samochody osobowe – nowe limity do amortyzacji, leasingów, najmów, itp. Przepisy przejściowe
  2. Zmiany dla podmiotów strefowych.
  3. Zmiany dla podatkowych grup kapitałowych.
  4. Zmiany dla spółek jawnych.
  5. Zmiany w przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli.
  6. Zmiany w stawce 9% CIT.

VI. Przypomnienie zmian wprowadzonych w 2025 roku:

  1. Zniesienie informacji o realizowanej strategii podatkowej.
  2. Mniej obowiązków dla spółek holdingowych.

14:30 – 14:45

przerwa


14:45 – 16:15

VII. Zasady potrącania podatku u źródła od odsetek, należności licencyjnych i dywidend na podstawie dwóch ważnych interpretacji ogólnych:

  1. Interpretacja ogólna dotycząca wypłaty dywidend za granicę.
  2. Interpretacja ogólna dotycząca wypłaty odsetek i należności licencyjnych zagranicę.
  3. Warunek niekorzystania ze zwolnienia od podatku przez podmiot otrzymujący świadczenia.
  4. Przypomnienie pozostałych warunków.

VIII. Wyjaśnienie istoty beneficjenta rzeczywistego na podstawie Objaśnień podatkowych MF z lipca 2025 r.:

  1. Przykłady „pośrednictwa” i nieotrzymywaniu należności dla własnej korzyści.
  2. Rozbudowane omówienie przesłanki „prowadzenia działalności gospodarczej” (badana w odniesieniu do konkretnej płatności).
  3. Tzw. „dzielony substrat osobowo-majątkowy”.
  4. Status BR analizowany tylko przy płatnościach biernych (odsetki, należności licencyjne, dywidendy).
  5. Wymogi w zakresie wypłat do podmiotów powiązanych (np. umowy świadczące o posiadaniu substratu majątkowo-osobowego czy sprawozdania finansowe świadczące o władztwie ekonomicznym nad otrzymywanymi należnościami).
  6. Klauzula „look-through approach” (klauzula LTA).

DZIEŃ III: PODATEK CIT


08:30 – 9:00

Logowanie Uczestników


9:00 – 10:30

I. Wyłączenia podmiotowe i korekta dochodowości:

  1. Jak sprawdzić poziom dochodowości pod kątem minimalnego CIT.
  2. Kto nie musi płacić minimalnego CIT.
  3. Najważniejsze zasady dokonywania korekty dochodowości.

II. Wyliczenie minimalnego CIT:

  1. Metoda podstawowa.
  2. Alternatywna metoda liczenia podstawy opodatkowania.
  3. Ogólnie o odliczeniach.
  4. Stawka podatku i pomniejszenia.

10:30 – 10:45

przerwa


10:45 – 12:15

III. Przychody podatkowe:

  1. Nieodpłatne świadczenia.
  2. Przychód z tytułu wykonania świadczenia niepieniężnego – jak to rozliczać?
  3. Data „wydania rzeczy” a kwestie cywilistyczne – na przykładzie działalności deweloperskiej.

IV. Koszty uzyskania przychodów:

  1. Podatek od przerzuconych dochodów – dla ilu podmiotów MF napisał Objaśnienia?
  2. Zmiana podejścia KIS do rozliczania umów cywilnoprawnych (koszty bezpośrednie i inne a data zapłaty).
  3. Kary umowne w kosztach (pozytywny trend orzecznictwa).
  4. Koszty „okołopracownicze” ponoszone dla osób B2B (negatywny trend orzecznictwa) i porównanie do kosztów szkoleń, kursów językowych, itp.

12:15 – 13:00

przerwa


13:00 – 14:30

V. Wysyłka JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR:

  1. Wysyłka przez największe podmioty już za 2025 r. pliku JPK_KR_PD.
  2. Zwolnienie z obowiązku wysyłki JPK_ST_KR za 2025 r. Pierwsza wysyłka za 2026 r.
  3. Budowa struktur z punktu widzenia księgowo-podatkowego.
  4. Dane, które muszę znaleźć się w księgach rachunkowych.

VI. Znaczniki podatkowe kont księgowych oraz węzeł podatkowy (RPD):

  1. Znaczenie węzła RPD. Zbieranie informacji ze znaczników podatkowych (pola 1-6) oraz ewentualnie znacznika „Inne” (pola 7-8) lub manualne uzupełnianie (wypełnianie).
  2. Znaczniki podatkowe: wynikowe oraz pozabilansowe.
  3. Zasady oznaczania kont znacznikami podatkowymi (tylko różnice trwałe i przejściowe). Wyjątki odnośnie ulgi B+R oraz IP-BOX.

14:30 – 14:45

przerwa


14:45 – 16:15

VII. Wysyłka JPK_PKPIR, JPK_EWP oraz JPK_ST przez osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki osobowe:

  1. Terminy i sposób wysyłek.
  2. Najważniejsze dane pojawiające się w strukturach – z punktu widzenia księgowego, nie informatycznego.
  3. Sposób rozliczania VAT (miesięczny, kwartalny) a termin wysyłki.

VIII. Nowe zasady ujmowania operacji gospodarczych w PKPiR oraz ewidencji przychodów:

  1. Nowe zasady księgowania przychodów i kosztów.
  2. Likwidacja wielu uproszczeń.
  3. Niemożność zbiorczych księgowań poza pewnymi wyjątkami.
  4. Nowe kolumny.
  5. Inne zagadnienia.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji: 2690 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w jednym dniu konferencji: 990 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

  • dostęp do platformy w czasie trwania konferencji
  • autorskie materiały szkoleniowe
  • certyfikat
  • dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w konferencji.

Zapraszamy do kontaktu – odpowiemy na każde pytanie

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
25-02-202627-02-2026Online

Zaufali nam: