XXXVII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA PODATKOWA 2026 ONLINE
KSeF, VAT, CIT nowe regulacje i wyzwania
Kategoria: Konferencje online, Online Podatki, Szkolenia online Księgowe i Finansowe
PROGRAM KONFERENCJI*
DZIEŃ I: PODATEK VAT
rozpoczęcie logowania przez Uczestników
KSeF
I. Wejście w KSeF, przepisy przejściowe. Zgłoszenia i procedury wewnętrzne:
- Obowiązkowy KSeF od 1.2 lub 1.4.2026 r. Okresy przejściowe dla wykluczonych cyfrowo, kas fiskalnych, paragonów do 450 zł, faktur VAT-RR.
- Odroczenie kar oraz stosowania KSeF w płatnościach.
- Zgłoszenia osób uprawnionych. Określenie procedur fakturowania i odpowiedzialności za wystawienia faktur w KSeF (czy stosowanie pieczęci kwalifikowanej to dobry pomysł?).
- Pierwsze czynności, w tym generowanie certyfikatów wystawcy na przyszłość.
- Udostępnianie faktur poza KSeF, w tym dla potrzeb handlowych (płatności). Oznaczanie kodami QR.
II. KSeF w sytuacjach specyficznych:
- Fakturowanie kontrahentów zagranicznych.
- Fakturowanie konsumentów.
- Faktury zaliczkowe oraz rozliczeniowe z numerami KSeF.
- Faktury korygujące oraz rozliczeniowe z numerami KSeF.
- Duplikaty, noty, paragony a KSeF.
przerwa
KSeF
III. Wystawianie faktur sprzedaży i pobieranie faktur zakupu:
- Metody fakturowania KSeF, walidacja, wysyłka interaktywna lub wsadowa. Czy KSeF wpływa na moment obowiązku podatkowego? Kiedy faktura jest uznana za wystawioną?
- Załączniki do faktur. Zgłoszenie chęci wystawiania załączników przez e-US.
- Pobieranie faktur z KSeF. Powiązanie z fakturami otrzymywanymi inną drogą (np. maile). Data otrzymania i moment prawa do odliczenia. Czy numer KSeF zawiera datę otrzymania i jak ją sprawdzić?
- Przechowywanie faktur (co tak naprawdę ściągamy z KSeF).
IV. Tryby specjalne:
- Tryb offline24, niedostępność KSeF (offline KSeF) i tryb awaryjny.
- Praktyczne zastosowanie trybu offline24 i co oznacza, że wysłanie faktury dzień po wystawieniu powoduje przejście w offline24?
- Fakturowanie i pobieranie faktur w tych trybach. Specjalne oznaczenia QR (kiedy dwa kody, a kiedy jeden).
- Kary za błędy stosowane podczas trybów specjalnych.
przerwa
VAT – odliczenia VAT oraz transakcje z pracownikami
V. Odliczenie VAT:
- Odliczenie VAT przy wykupie auta z leasingu w celu dalszej odsprzedaży – korzystna zmiana stanowiska KIS.
- Odliczenie z duplikatów faktur a implikacje w zakresie ulgi na złe długi – korzystne stanowisko KIS.
- Odliczenie VAT z tytułu nabycia towarów i usług na rzecz pracowników (wydatki związane z wyżywieniem, benefity dla pracowników, imprezy integracyjne, prezenty, dojazd do pracy, zakwaterowanie itp).
VI. Transakcje z pracownikami a VAT:
- Transakcje z pracownikami – najczęściej popełniane błędy w rozliczeniu VAT.
- Sprzedaż na rzecz pracowników – specyfika określenia podstawy opodatkowania.
- Dokumentowanie transakcji z pracownikami – kiedy wystąpi obowiązek fiskalizacji?
przerwa
VAT – podatek należny oraz nieodpłatne świadczenia
VII. Podatek należny VAT:
- Zaliczki – najczęstsze błędy w rozliczeniu VAT.
- Transakcje łańcuchowe importowe – istota odmiennej specyfiki uregulowań od translacji łańcuchowych eksportowych i wewnątrzwspólnotowych.
- Wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie materiałów w celu świadczenia usług w innym kraju UE – najczęściej popełniane błędy oraz ich dotkliwe skutki.
VIII. Nieodpłatne świadczenia a VAT:
- Nieodpłatne świadczenia – najczęściej popełniane błędy w rozliczeniu VAT.
- Korzystne orzecznictwo TSUE oraz NSA dotyczące nieodpłatnych świadczeń.
- Nieodpłatne świadczenia poza opodatkowaniem VAT.
DZIEŃ II: PODATEK VAT I CIT
rozpoczęcie logowania przez Uczestników
Podatek VAT – wyzwania w obrocie krajowym i międzynarodowym
I. Wyzwania w VAT w obrocie międzynarodowym:
- Stawka 0% przy WDT a VIES. Czy warto (a może trzeba) weryfikować kontrahenta w Biurze Wymiany Informacji o VAT zamiast w VIES?
- Czy błędy w VAT-UE mogą wpływać na pozbawienie podatnika prawa do stawki 0%?
- Oszukańcze działania kontrahenta, a prawo do stosowania stawki 0% przy eksporcie (wyrok TSUE).
- Dokumentowanie eksportu oraz WDT – jest formalistycznie czy liberalnie?
II. Wyzwania w VAT w obrocie krajowym:
- Czy można odliczyć cały VAT w razie zawyżenia stawki? Czy zmiany SLIM-VAT oraz KSeF wpływają na tę kwestię?
- Ile czasu jest na korektę JPK w razie błędnego nieodliczenia VAT i dlaczego nie jest to nigdy 5 lat? Za jakie okresy można korygować JPK?
- Brak amortyzacji lokali mieszkalnych, a liczenie proporcji VAT (czy trzeba uważać? Są pierwsze interpretacje).
- Możliwe terminy tzw. zwrotu VAT (zwrot naliczonego nad należnym lub zwrot naliczonego) – przypomnienie.
przerwa
VAT i CIT – przypomnienie zmian 2025 i zmiany na 2026
III. Zmiany VAT 2026 i podsumowanie 2025:
- Nowa wysokość zwolnienia podmiotowego (od 2026).
- Przypomnienie wprowadzonej od 2025 r. procedury SME.
- Zmiany w przepisach o miejscu świadczenia usług.
- Jak system kaucyjny wpłynie na VAT?
- Czy i kiedy znikną VAT-UE, kiedy zostanie wprowadzone fakturowanie ustrukturyzowane dla transakcji unijnych oraz czy będzie raportowanie w obrocie unijnym po każdej transakcji?
IV. Zmiany w CIT 2026:
- Nowe limity dla samochodów osobowych (225 tys, 150 tys, 100 tys), w tym przepisy przejściowe.
- Zniesienie obowiązku sporządzania informacji o realizowanej strategii podatkowej.
- Zmiany dla podatników w strefach, PSI.
- Zmiany dla podatkowych grup kapitałowych.
przerwa
Podatek CIT estoński oraz Fundacje Rodzinne
V. CIT estoński – wybrane zagadnienia:
- Wprowadzenie do estońskiego CIT.
- Zaliczka na poczet zysku oraz sam zysk – opodatkowanie i deklarowanie. Różne stawki opodatkowania.
- Pożyczki dla wspólników i dla spółki. Czy udzielać pożyczek nieoprocentowanych?
- Przykładowe ryzyka związane z warunkami opodatkowania estońskim CIT.
VI. Fundacje rodzinne – aspekty podatkowe:
- Wprowadzenie do fundacji rodzinnych.
- Kiedy fundacja będzie płacić CIT, a kiedy skorzysta ze zwolnienia? Różne stawki CIT.
- Przykład liczenia podatku PIT dla beneficjentów.
przerwa
DZIEŃ III: PODATEK CIT
rozpoczęcie logowania przez Uczestników
JPK CIT – pierwsze doświadczenia po implementacji
I. Największe wyzwania przy pierwszym sporządzeniu JPK CIT:
- Problemy z dostępnością i spójnością danych, integracja systemów FK–ERP–podatki.
II. JPK CIT vs. realia biznesowe:
- Trudności w dopasowaniu schemy do rzeczywistej struktury kosztów i przychodów.
III. Odpowiedzialność i współpraca działów:
- Konieczność ścisłej koordynacji księgowości, podatków i IT – kto naprawdę „tworzy” JPK CIT?
IV. Wnioski na przyszłość:
- Terminy testowania danych, automatyzacji i dokumentacji wewnętrznej.
przerwa
Podatek CIT nietypowe przypadki z codziennej praktyki
V. Koszty uzyskania przychodu – granice ryzyka:
- Sponsoring, szkolenia, integracje, wydatki „na pograniczu” – jak dokumentować i argumentować?
VI. Podział kosztów wspólnych między różne źródła przychodów:
- Wyzwania przy kalkulacjach alokacji kosztów w grupach kapitałowych i podmiotach wielooddziałowych.
VII. CIT a refaktury – kiedy przychód, a kiedy nie?:
- Nietypowe przypadki przy refakturowaniu kosztów bez marży lub z odroczoną płatnością.
VIII. Ulgi i preferencje – praktyczne trudności:
- Ulga B+R, IP Box, ulga na robotyzację – kiedy skorzystać, a kiedy to zbyt ryzykowne?
IX. CIT w sytuacjach transgranicznych:
- Problemy z dokumentowaniem należytej staranności, zbiegi opodatkowania i kwestie „beneficial owner”.
przerwa
Podatek CIT minimalny krajowy
X. Identyfikacja obowiązku płacenia podatku minimalnego:
- Co to jest CIT minimalny i kiedy się go płaci? Niska rentowność lub strata podatkowa.
- Wyłączenia podmiotowe.
- Rekalkulacja dochodowości na nowo.
XI. Obliczenie podatku, formularze oraz odliczenia:
- Sprawdzenie dwóch metod liczenia i wybór korzystniejszej.
- Wypełnienie formularzy, obliczenie podatku. Gdzie wpisać w CIT-8 i czy wypełniać CIT-M?
- Wpłata, pomniejszenia. Odliczenie w przyszłości.
przerwa
Podatek u źródła
XII. Podatek u źródła:
- Jakie płatności podlegają podatkowi u źródła?
- Kiedy możliwe jest zastosowanie niższej stawki podatku, niepobranie podatku, bądź zwolnienie z podatku?
- Czym jest certyfikat rezydencji podatkowej i kiedy należy go pozyskać?
XIII. Objaśnienia podatkowe MF z 3 lipca 2025 dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła:
- Kim jest rzeczywisty właściciel?
- Jakie czynności należy podjąć celem ustalenia statusu kontrahenta jako rzeczywistego właściciela?
- Koncepcja „look-through approach” oraz pozostałe, szczególne przypadki opisane w objaśnieniach podatkowych MF z 3 lipca 2025 r.
*w związku z pracami legislacyjnymi program może ulec zmianie
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji: 2690 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w jednym dniu konferencji: 990 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w konferencji.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl
