Transport międzynarodowy z punktu widzenia sprzedającego i kupującego – drogowy, morski, lotniczy
Kategoria: Szkolenia branżowe, Transport/Spedycja/Logistyka
Szkolenie jest skierowane dla firm handlowych i produkcyjnych korzystających z transportu międzynarodowego drogowego, morskiego i lotniczego. Jest adresowane do specjalistów zajmujących się w firmach zamawianiem środków transportu oraz organizowaniem procesów transportowo-logistycznych, którzy chcą zdobyć i pogłębić swoją wiedzę z zakresu transportu i spedycji międzynarodowej.
Ma na celu zapoznanie uczestników z obowiązującymi przepisami prawa ( Incoterms 2020, Konwencji CMR, Kodeks Morski, Konwencja Montrealska i Warszawska, OPWS 2022) oraz praktycznymi poradami, jak powinien pracować Specjalista ds. Spedycji i Transportu w firmie, aby właściwie, zgodnie z prawem organizować przewozy i skutecznie ograniczać koszty transportowo – logistyczne w przedsiębiorstwie.
Zawiera praktyczne informację dotyczące niezbędnej dokumentacji w przewozach międzynarodowych oraz informacje na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi. Obejmuje informacje związane z załadunkiem , rozmieszczeniem i mocowaniem towarów na pojeździe. Podejmuje również tematykę szkód przewozowych, reklamacji i sposobów ich załatwiania oraz ubezpieczeń Cargo.
Szkolenie zawiera wiele praktycznych aspektów wynikających z długoletniego doświadczenia Prowadzącego szkolenie oraz ćwiczenia, które pozwalają na zastosowanie i przećwiczenie wiedzy nabytej na każdym etapie szkolenia.
Szkolenie jest niezbędne dla każdego pracownika zajmującego się organizowaniem transportu i procesów logistycznych w firmie. Każdy uczestnik otrzymuje skondensowaną wiedzę w postaci wykładu, ćwiczeń, rozmowy z prowadzącym oraz materiałów szkoleniowych. Co ważne – ćwiczenia bazują na prawdziwych przypadkach biznesowych i realnych dokumentach.
Uczestnicy po szkoleniu będą potrafili dla danej sytuacji zastosować odpowiednie warunki dostawy Incoterms 2020. Będą umieli prawidłowo wypełnić list przewozowy CMR oraz zapoznają się z pozostałą dokumentacja obowiązującą w transporcie międzynarodowym. Dowiedzą się jak powinna wyglądać i co powinna zawierać umowa z Przewoźnikiem i Spedytorem. Będą potrafili zweryfikować Przewoźnika/Spedytora i jego polisę ubezpieczeniową pod kątem możliwej współpracy oraz dobrać właściwego Przewoźnika/Spedytora dla konkretnej sytuacji przewozowej. Dowiedzą się jak rozpoznać kto odpowiada za uszkodzenia w przykładowych sytuacjach i jak napisać reklamację. Zapoznają się z głównymi zadaniami i sposobem pracy specjalisty ds. Spedycji i Transportu oraz dowiedzą się jakie działania podjąć, aby ograniczyć koszty transportowo- logistyczne w firmie.
1. Incoterms 2020 -informacje ogólne.
• kilka słów o Międzynarodowej Izbie Handlowej, która opracowuje Incoterms,
• czym są reguły Incoterms, ich wersje i zastosowanie,
• czy musimy stosować reguły Incoterms,
• czy możemy posługiwać się starszymi wersjami i w jakich przypadkach,
• co regulują, a czym nie zajmują się reguły Incoterms,
• reguły Incoterms a umowa sprzedaży,
• co to jest ryzyko w dostawie,
• miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia, a przejście ryzyka,
• jak poprawnie zapisywać warunki dostawy Incoterms,
• co wspólnego mają reguły Incoterms z przeniesieniem własności rzeczy,
2. Różnice między incoterms 2010 a Incoterms 2020,
• wyeksponowanie artykułów związanych z dostawą/przyjęciem dostawy i przejściem ryzyka,
• ulepszenie prezentacji i zastosowanie obszernych not wyjaśniających,
• powiązanie z innymi umowami (umowy sprzedaży, spedycji, przewozu) ,
• możliwość użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
• ułatwienia dla akredytyw poprzez zastosowanie konosamentu „on board” dla reguły FCA,
• uporządkowanie informacji o kosztach poprzez umieszczenie ich w jednym artykule, – różne zakresy ochrony ubezpieczeniowej dla reguł CIF i CIP,
• zmiana reguły DAT na DPU,
• włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakres artykułów dotyczących przewozu i kosztów,
3.Obowiązki i odpowiedzialność Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms 2020 dla wszystkich środków i gałęzi transportu, zalecenia do stosowania,
• co to jest odprawa celna, na czym polega, rodzaje odpraw celnych,
• co to jest akredytywa, zasada działania,
• obowiązki ogólne dla Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms,
• EXW EX Works (czy można dokonać modyfikacji aby Sprzedający odpowiadał za załadunek i odprawę celną eksportową i dlaczego ta reguła jest rekomendowana dla transportów krajowych) ,
• FCA Free Carrier ( dwa różne miejsca dostawy dla FCA, na czym polega zastosowanie konosamentu”on board”),
• CPT Carriage Paid To (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
• CIP Carriage Insurance Paid To(ubezpieczenie Cargo w klauzuli A, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CPT),
• DAP Delivered At Place jako jedna z najwygodniejszych reguł dla Kupującego i Sprzedającego.
• DPU Delivery at Place Unloaded (co w przypadku kiedy Sprzedający nie ma możliwości rozładunku towaru u Kupującego? ),
• DDP Delivered Duty Paid (dlaczego jest rekomendowana dla transportów krajowych)
Ćwiczenie 1: Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji handlowej.
4. Obowiązki i odpowiedzialność Sprzedającego i Kupującego wynikające z reguł Incoterms 2020 dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego , zalecenia do stosowania,
• FAS Free Alonside Ship,
• FOB Free On Board ( dlaczego nie powinna być stosowana dla transportu morskiego kontenerów),
• CFR Cost and Freight (dlaczego miejsce dostawy i miejsce przeznaczenia powinno być dokładnie określone w umowie),
• CIF Cost Insurance Freight ( ubezpieczenie w klauzuli C, dlaczego dla Kupującego bardziej korzystne będą warunki CFR),
• podsumowanie wszystkich reguł Incoterms 2020.
• najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Incoterms.
Ćwiczenie 2 : Wybieramy najbardziej korzystną regułę Incoterms dla podanej sytuacji.
5. Transport międzynarodowy drogowy- Konwencja CMR.
• obowiązki Sprzedającego/Kupującego związane z organizacją transportu,
• różnica między Przewoźnikiem i Spedytorem,
• przepisy prawne,
• zastosowanie Konwencji CMR i jej zasięg,
• zakres odpowiedzialności Nadawcy i Przewoźnika,
• kiedy Przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności, pojęcie siły wyższej,
• obowiązki nadawcy i przewoźnika przy przyjęciu towaru do przewozu,
• odpowiedzialność za czynności ładunkowe, rozmieszczenie i mocowanie ładunku,
• kto i w jaki sposób może bezpiecznie dysponować towarem w trakcie przewozu,
• odpowiedzialność za opóźnienie terminu dostawy, jakie kary umowne można stosować,
• sposób postępowania w przypadku zaginięcia towaru,
• obowiązki przewoźnika i odbiorcy w momencie wydania towaru,
• Konwencja CMR jako prawo nadrzędne, wiążące,
• co z kwestiami , których Konwencja CMR nie reguluje,
• co powinien mieć dobry Przewoźnik (polisa ubezpieczeniowa, niezbędne klauzule, rażące niedbalstwo)
• (nowość) nowe obowiązki Nadawcy wynikające z nowelizacji prawa przewozowego,
Ćwiczenie 3: Dopasuj podane obowiązki odpowiednio dla Nadawcy i Przewoźnika.
a) dokumenty w transporcie drogowym międzynarodowym.
• międzynarodowy list przewozowy CMR i jego znaczenie w transporcie międzynarodowym (czy jest wymagany, jakie konsekwencje ma brak listu CMR, czy może być stosowany w przypadku transportu krajowego),
• odpowiedzialność za wystawienie i treść CMR,
• co powinien zawierać , wzór,
• czy neutralizacja CMR jest zgodna z prawem,
• jakich zmian można dokonywać na liście CMR,
• jak zagwarantować sobie wypłatę odszkodowania w pełnej wartości i odzyskać wszystkie koszty opóźnienia w dostawie (deklaracja wartości i specjalnego interesu w dostawie),
• kary za brak dostarczenia potwierdzonego listu przewozowego do Nadawcy,
• znaczenie listu CMR w transakcjach Wewnątrzwspólnotowej Dostawy Towarów i eksporcie towarów.
Ćwiczenie 4: Wypełniamy prawidłowo list przewozowy CMR.
• dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych,
6. Przepisy dla transportu morskiego- Kodeks morski.
• obowiązki i odpowiedzialność Załadowcy/Frachtującego,
• prawa i odpowiedzialność Przewoźnika morskiego/kapitana statku,
• wykonanie przewozu morskiego, kto i w jakich sytuacjach może odstąpić od umowy przewozu,
• kto i kiedy może dysponować ładunkiem,
• prawa i obowiązki odbiorcy związane z odbiorem ładunku,
• porzucenie ładunku jako sposób na nieuczciwych dostawców,
• jak znacznie ograniczyć koszty w transporcie morskim, pojęcia używane w transporcie morskim,
• jak zorganizować transport morski – praktyczne wskazówki, na co zwrócić uwagę, czego unikać,
• kontener jako podstawowa jednostka przewozowa , rodzaje, numer, certyfikat CSC,
• przewozy kontenerowe FCL ( drzwi- drzwi), przewozy kontenerowe LCL ( drzwi-drzwi) , czym się charakteryzują , wady, zalety, na co zwrócić uwagę.
• kiedy przewoźnik lotniczy/ morski może obciążyć firmę wysyłającą towar dodatkowymi kosztami.
Ćwiczenie 5 : Dopasuj pojęcia z zakresu transportu morskiego do ich opisów.
a)dokumenty w transporcie morskim.
•konosament, jego funkcje i znaczenie w transporcie morskim,
• odpowiedzialność za wystawienie konosamentu i dane znajdujące się w nim, instrukcje konosamentowe ,
• rodzaje konosamentów i ich zastosowanie( załadowania, przyjęcia do załadowania , imienne, na zlecenie, na okaziciela , armatorski, spedytorski, telex release, sea waybill lub express bill of lading, FIATA BL)
• które konosamenty są bezpieczne z punktu widzenia Odbiorcy,
• sposoby na zwolnienie kontenerów,
• co musi zawierać konosament zgodnie z Kodeksem Morskim, klauzule konosamentowe, omówienie przykładowego wzoru,
• co to jest Switch Bill of Lading, kiedy i jak należy go używać,
• dokumenty wydawane przez przewoźnika morskiego i okoliczności ich wydania( nota bukingowa ,lista ładunkowa, kwit sternika , manifest ładunkowy),
• dokument przewozowy materiałów niebezpiecznych w transporcie morskim,
Ćwiczenie 6 : Wybieramy zestaw najbezpieczniejszych morskich listów przewozowych dla Odbiorcy.
7.Transport lotniczy w obrocie międzynarodowym
• uprawnienia Nadawcy i Odbiorcy ładunku,
• zakres odpowiedzialności Nadawcy i Przewoźnika,
• co w przypadku przewozu realizowanego przez kilku przewoźników,
• kiedy przewoźnik lotniczy/ morski może obciążyć firmę wysyłającą towar dodatkowymi kosztami,
a)dokumenty w transporcie lotniczym.
• odpowiedzialność za wystawienie i dane w lotniczym liście przewozowym,
• zakres danych na lotniczym liście przewozowym,
• omówienie poszczególnych pól na lotniczym liście przewozowym,
• znaczenie i różnica między Master Air Waybill i House Air Waybill,
• jaką rolę spełnia Spedytor w przewozach lotniczych
• Direct AWB i jego zastosowanie,
• odpowiedzialność Przewoźnika zależnie od gałęzi transportu – podsumowanie.
8. Przepisy spedycyjne – Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne(OPWS) i Kodeks Cywilny.
• jakie przepisy regulują działalność spedycyjną,
• umowa spedycji oraz regulaminy świadczenia usług- na co uważać współpracując ze Spedytorem,
• kiedy Spedytor jest przewoźnikiem,
• odpowiedzialność Zleceniodawcy i Spedytora( należyta staranność),
• co to są czynności spedycyjne,
• kiedy Spedytor nie ponosi odpowiedzialności,
• oferta i zlecenie spedycyjne- co powinny zawierać,
• obowiązki Spedytora wynikające z realizacji zlecenia, odbiór i wysyłanie przesyłki,
• obowiązek zabezpieczenia roszczeń Zleceniodawcy przez Spedytora,
• kiedy Spedytor zawiera ubezpieczenie Cargo na rzecz Zleceniodawcy,
• prawa spedytora,
• minusy OPWS 2022,
• jak powinna wyglądać praca Spedytora,
• co powinien mieć dobry Spedytor,
• co w przypadku jeśli Spedytor nie zapłaci Przewoźnikowi i musi to zrobić Nadawca.
• na co zwracać uwagę współpracując z popularnymi na rynku firmami spedycyjnymi ,
• kiedy współpraca przez giełdy transportowe staje się dla nas ryzykowna,
Ćwiczenie 7: Które z poniższych transportów najlepiej zrealizować przy pomocy Spedytora, a które przy pomocy Przewoźnika.
a) dokumenty spedycyjne.
• dokumenty spedytora ( zaświadczenie spedytorskie, instrukcja wysyłkowa),
• Dowód dostawy( POD-proof of delivery , Lieferschein),
• komplet dokumentów przewozowych i spedycyjnych.
• inne dokumenty wykorzystywane w transporcie: Karnety TIR, ATA, CPD oraz T2,T1,
Ćwiczenie 8 : Podaj zestaw niezbędnych dokumentów towarzyszących danej sytuacji transportowej.
9.Umowa Przewozu a Umowa Spedycji.
• z kim zawierać umowę przewozu, a z kim umowę spedycji,
• różnica między umową przewozu, a umową spedycji, co charakteryzuje te umowy,
• rodzaje umów,
• cechy i elementy dobrze sporządzonej umowy( porządkowe, podstawowe, dodatkowe),
• umowy jednodokumentowe czy umowy wielodokumentowe,
• zlecenie przewozu i zlecenie spedycji ( przykładowy wzór)
Ćwiczenie 9: Sporządzamy schemat przykładowej umowy przewozu lub umowy spedycji.
10. Szkody przewozowe, reklamacje i sposoby ich załatwiania.
• zasady postępowania w przypadku powstania szkody w przesyłce, rodzaje szkód
• protokół niezgodności w dostawie,
• reklamacja- kto ma prawo ją składać, co powinna zawierać, jak powinna wyglądać, terminy,
a)szkody przewozowe w transporcie międzynarodowym,
• rodzaje szkód w transporcie międzynarodowym,
• sposoby dokumentowania szkód,
• reklamacje- kto ma prawo je składać, czy postępowanie reklamacyjne można pomijać,
• wysokość odszkodowania zgodnie z CMR,
b) szkody przewozowe w transporcie morskim,
• szkody przewozowe i przedawnienie roszczeń,
• typowe szkody w transporcie morskim, awaria wspólna tylko z ubezpieczeniem Cargo, abandon jako rozwiązanie problemu całkowitej utraty ładunku,
• jak wyznaczyć wartość odszkodowania,
c) szkody przewozowe w transporcie lotniczym
• wysokość odszkodowania, sposoby na uzyskanie pełnej wartości towaru
• terminy i sposób zgłaszania szkody,
• terminy przedawnienia roszczeń,
d) szkody w spedycji,
• reklamacje do Spedytora,
• wysokość odszkodowania,
• przedawnienia roszczeń, rozstrzyganie sporów,
Ćwiczenie 10: Określ, który z podmiotów będzie odpowiadał za powstałą szkodę w poniższych sytuacjach.
11.Weryfikacja Przewoźnika i Spedytora.
• jak zweryfikować Przewoźnika i Spedytora,
• jak zweryfikować polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora, na co zwracać uwagę , przydatne klauzule,
Ćwiczenie 11: Weryfikujemy polisę ubezpieczeniową Przewoźnika i Spedytora .
12. Załadunek, rozmieszczenie i mocowanie ładunków na środku transportu.
• oznakowanie środków transportu,
• właściwy sposób opakowania i zabezpieczenia towaru, palety fumigowane,
• prawidłowe załadowanie na środek transportu i rozmieszczenie ładunku na pojeździe,
• załadunek na właściwy środek transportu i powierzenie ładunku osobie uprawnionej,
• mocowanie ładunku na środku transportu,
• przepisy dotyczące ładowania, zabezpieczenia i mocowania ładunku,
• Certyfikat Załadowania.
13. Ubezpieczenie Cargo.
• polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje( polisa jednorazowa i generalna),
• rodzaje szkód przewozowych,
• które ubezpieczenie zapewnia bezpieczeństwo przewozu naszych towarów.
• dlaczego ubezpieczenie CARGO,
• uwaga na Cargo zawierane za pośrednictwem Spedytorów i Przewoźników,
• klauzule ładunkowe Instytutu Londyńskich Ubezpieczycieli (A,B,C) oraz inne klauzule stosowane przez ubezpieczycieli,
• ważne pojęcia z zakresu Ubezpieczenia Cargo.
• ustawa SENT,
• ograniczenia w transporcie ( pozwolenia, system EKAER, Bireg, Ro e-Transport )
14. Jak powinien pracować i ograniczać koszty skuteczny specjalista zajmujący się transportem i logistyką w przedsiębiorstwie- praktyczne porady.
• główne zadania i sposób pracy specjalisty zajmującego się transportem i logistyką,
• ważne elementy pracy pozwalające usprawnić procesy transportowe i ograniczyć koszty: planowanie, optymalizacja, kalkulowanie, kontrolowanie, współpraca.

Cena: 1690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl