Platforma Szkoleniowa

Szkolenie online
Nakłady inwestycyjne i bieżące na środki trwałe, ustalanie wartości początkowej, amortyzacja oraz klasyfikacja budżetowa dla wydziału merytorycznego i finansowo-księgowego

Cena: 490 zł + 23% VAT*

Kategoria: ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 490 zł + 23% VAT*
Szczegółowy plan
Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do:
• głównych księgowych i księgowych jednostek budżetowych,
• osób odpowiedzialnych za remonty i budowę środków trwałych,
• osób odpowiedzialnych za zamówienia i zmiany w środkach trwałych.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest przedstawienie zagadnień problemowych w obszarze związanym z nakładami majątkowymi na aktywa trwałe oraz remontami środków trwałych. Tematyka szkolenia została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za kontrolę merytoryczną i rachunkową wydatkowanych środków publicznych, za których realizację są odpowiedzialne w sposób pośredni lub bezpośredni znały najnowsze przepisy w tym zakresie. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa wynikające z rozporządzeń, interpretacji z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, których najczęściej występują problemy wynikające z licznych interpretacji.

Prowadzący szkolenie

Ekspert specjalizujący się w tematyce finansów publicznych.

Program szkolenia

1. Wydatki inwestycyjne i remontowe w jednostkach budżetowych:
a) klasyfikacja zadań realizowanych przez jednostki budżetowe:
• środki na wydatki bieżące,
• środki na wydatki majątkowe,
b) rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa,
c) wydatki inwestycyjne finansowane ze środków budżetu państwa.

2. Nakłady na środki trwałe oraz wyposażenie:
a) zakup gotowych i kompletnych środków trwałych,
b) zakup usług w celu wytworzenia składników mienia ruchomego,
c) rodzaje ulepszeń w środach trwałych,
d) ulepszenie w obcym środku trwałym.

3. Nakłady na wartości niematerialne i prawne:
a) zakup wartości niematerialnych i prawnych,
b) wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych,
c) zmiany i aktualizacja wartości niematerialnych i prawnych.

4. Pojęcie aktywów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
a) warunki ujmowania środków trwałych w ewidencji,
b) postać środków trwałych,
c) nieruchomości,
d) środki trwałe stanowiące wyposażenie,
e) postać środka trwałego (wartości niematerialne i przedmioty materialne),
f) okres użyteczności środka trwałego w jednostce,
g) kompletność i zdatność środka trwałego,
h) przeznaczenie środka trwałego na potrzeby jednostki.

5. Podstawowe środki trwałe:
a) okres budowy środka trwałego:
• koszt utrzymania tymczasowej siedziby,
• koszty prób i testów, obsługi inwestorskiej, zużytych na potrzeby budowy mediów i materiałów,
b) rozliczenie kosztów pośrednich budowy,
c) obiekty pomocnicze i wspólne środka trwałego,
d) ujęcie w ewidencji obiektów pomocniczych (ogrodzenia, chodniki, przyczepy samochodowe itp.),
e) nasadzenia i nakłady bez efektu inwestycyjnego.

6. Zaniechanie budowy środka trwałego:
a) przesłanki zaniechania budowy środka trwałego,
b) elementy zaniechanych prac (dokumentacja projektowa, niezakończone etapy prac budowlanych),
c) ewidencja zaniechanych kosztów budowy.

7. Pozostałe środki trwałe:
a) ewidencja zakupu pozostałych środków trwałych,
b) ulepszenie pozostałych środków trwałych,
c) rozliczanie kosztów bezpośrednio i pośrednio związanych z nabyciem środka trwałego (dostawa, montaż, wniesienie, uruchomienie).

8. Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych:
a) specyfika środków trwałych stanowiących pierwsze wyposażenie,
b) klasyfikacja nakładów na pierwsze wyposażenie,
c) ewidencja pierwszego wyposażenia Konto 800 „Fundusz jednostki” czy 401 „Zużycie materiałów i energii”.

9. Remont środka trwałego:
a) konserwacja a remont,
b) remonty bieżące (serwis nowo zakupionego samochodu),
c) remonty nadzwyczajne (usuwanie skutków zdarzeń losowych),
d) wartość remontów (zużyte materiały).

10. Zagadnienia problemowe:
a) w ramach umów serwisowych, gwarancyjnych wymieniany jest sprzęt jak to zaewidencjonować?
b) koszt projektu i drenażu terenu zaksięgowany został na koncie 080. Jednak inwestycja nie została dokończona i nie będzie dokończona ze względu na brak środków. Czy można ująć drenaż jako środek trwały bez boiska?
c) zlecenie na wykonanie instalacji elektrycznej do przyłączenia klimatyzacji. Czy ta umowa zlecenia powinna być finansowana z § 417 czy § 605?
d) czy wydatki poniesione na opracowanie Audytu energetycznego oraz dokumentacji kosztorysowej planowanej inwestycji modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy należy klasyfikować jako wydatki majątkowe?
e) inne.

Informacje organizacyjne

Cena: 490 zł + 23% VAT*

* do ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Szkolenie organizowane przez ADN Akademia Biznesu.

Harmonogram szkolenia

Godziny zajęć: 10:00-15:00

9:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:00 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Anna Pyrzanowska
22 208 28 38
anna.pyrzanowska@adn.pl

Dostępne terminy
10-03-2026Online
20-04-2026Online

Zaufali nam: