Według Komisji Europejskiej, przemysł 5.0* stawia człowieka i jego dobrostan w centrum procesu produkcji. Wartość przemysłu to już nie tylko zysk finansowy, ale też korzyści społeczne i środowiskowe, które tworzą zrównoważony, stabilny i skoncentrowany na człowieku ekosystem. Myśl, że technologia ma służyć człowiekowi, a nie odwrotnie to istotna zmiana perspektywy, a zarazem – fundament nowej filozofii rozwoju przemysłowego w Europie.
Jeśli stawiamy człowieka w centrum, warto zrobić to we właściwy sposób. Nowa technologia ma człowiekowi służyć, a nie umniejszać jego naturalnym cechom. Zagrożeń w tym zakresie jest wiele, a jeśli zignorujemy fakt, że ludzkie umysły popełniają wiele błędów to trudno będzie skorzystać z tej technologii we właściwy sposób. Jednym z takich wyzwań jest wygładzenie intelektu – zjawisko polegające na ujednoliceniu myślenia. Jeśli będziemy myśleć tak samo, to kto będzie myślał inaczej?
W dzisiejszym świecie „big data” ludzkie umysły popełniają masę błędów. Zadaniem lidera jest ich rozpoznanie i skorygowanie, jeśli chce on w pełni wykorzystać algorytmy inteligencji naturalnej. Od czego zacząć? Od docenienia wpływu emocji na podejmowanie decyzji. Dzisiaj wiemy, że przeżywane emocje mają wyraźny wpływ na wydajność naszego rozumowania. Dlatego liderzy powinni rozwijać samoświadomość i sprawnie rozpoznawać, kiedy ich stan emocjonalny może zniekształcać postrzeganie rzeczywistości biznesowej. Jeśli badania pokazują, że negatywne emocje pogarszają wydajność rozumowania, liderzy powinni aktywnie dbać o atmosferę w zespole. To nie jest kwestia bycia lubianym czy nielubianym przez innych, ani tego, aby w pracy było miło lub niemiło. To kwestia budowania przewagi konkurencyjnej. A jeśli jest to naukowo potwierdzone – zmieńmy sposób, w jaki działamy, czerpiąc z tej wiedzy. Ludzie na co dzień wykorzystują intuicję, dane, maszyny, rozum, analizę, wyobraźnię i zasoby kulturowe by odkrywać tajemnice i rozwiązywać problemy. Zadaniem liderów jest wzmacniać te procesy w 5 wymiarach: kreatywności, elastyczności, krytycznego myślenia, taktyki i samoświadomości.
Jeśli chcesz, aby Twoja firma rosła w trwały, stabilny sposób, wzmacniaj algorytmy inteligencji naturalnej. To właśnie ona w sprzyjających warunkach osiąga doskonałe wyniki dzięki zdolności do pozostawania nieuporządkowaną, rozwijania się w złożoności i przypadkowości oraz skutecznego reagowania na zmieniające się okoliczności. Z kolei maszyny nie rozumieją emocji, kontekstu i przyczynowości, która wyróżnia naturalną inteligencję. To człowiek potrafi zauważyć, co naprawdę się liczy, jaki jest kontekst spotkania, co oznacza ton głosu.
Liderzy i menedżerowie, którzy łączą dane z empatią, intuicję z analizą, a technologię z relacją – tworzą środowisko, w którym zarządzanie staje się czymś więcej niż organizowaniem zadań i czasu pracowników, a zmienia się w twórcze, odpowiedzialne i zrównoważone działanie.
Chcesz wiedzieć, jak wykorzystać ten potencjał w praktyce?
Zdobądź praktyczną wiedzę z zakresu neuroprzywództwa i rozwijaj przywództwo przyszłości – oparte na badaniach, samoświadomości i realnym wpływie na zespół.
Twórz środowisko, w którym liderzy naprawdę rozumieją ludzi.
*Pojęcie Przemysł 5.0 zostało wprowadzone przez Komisję Europejską w 2021 roku. Oficjalny raport został opublikowany 7 stycznia 2021 roku przez Dyrektoriat Generalny ds. Badań Naukowych i Innowacji.