Podatki VAT i CIT 2025 w branży budowlanej i deweloperskiej

Cena: 1490 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 2 dni
Cena: 1490 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Opis szkolenia

Szkolenie obejmuje aktualne problemy związane z rozliczaniem VAT i elementami fakturowania wynikającego z KSeF dla budowlanej i deweloperskiej. Szkolenie będzie oparte na praktycznych przykładach z uwzględnieniem ww. specyfiki występujących w tych branżach. Zagadnienia KSeF zostaną zasygnalizowane w najważniejszych aspektach.

Program szkolenia

Program może ulec zmianie.

Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie.

BLOK I
Podatek VAT w branży budowlanej i deweloperskiej

I. VAT w sprzedaży – kluczowe problemy branży budowlanej i deweloperskiej

1. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach budowlanych? (wykonanie, odbiór, faktura, zapłata).
2. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży lokali (umowa rezerwacyjna, zaliczki, wydanie lokalu, umowa przenosząca własność).
3. Refakturowanie – stawki i moment powstania obowiązku podatkowego.
4. Usługi kompleksowe – jak ustalić, co jest świadczeniem głównym?
5. Sprzedaż lokali i budynków – kiedy 8%, a kiedy 23%?
6. Zbycie gruntu zabudowanego i niezabudowanego – najnowsze interpretacje.
7. Przekazania nieodpłatne, aporty, darowizny – skutki w VAT.
8. Usługi kompleksowe – jak ustalić, co jest świadczeniem głównym?
9. Najczęściej występujące problemy przy ustalaniu podstawy opodatkowania (kary umowne i odszkodowania, opłaty administracyjne, kaucja gwarancyjna).

II. Zakupy i podatek naliczony – praktyczne problemy

1. Zakup materiałów budowlanych – na co zwracać uwagę przy dokumentowaniu?
2. Nieruchomości nabywane z VAT lub bez VAT – kiedy przysługuje odliczenie?
3. Koszty uzbrojenia terenu, infrastruktury technicznej, dróg.
4. Leasing i najem sprzętu budowlanego – odliczenie i refakturowanie.
5. Faktury wystawione na inne podmioty z grupy – na co uważać i kiedy można odliczyć VAT?
6. Zakupy „zagraniczne” i rozliczanie dla celów VAT.

III. KSeF w branży budowlanej i deweloperskiej – wyzwania i praktyka

1. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF – od kiedy i dla kogo?
2. Systemy ERP, harmonogramy robót, zmiany kontraktowe – czy KSeF to wytrzyma?
3. Kiedy można wystawić fakturę poza KSeF (awaria, offline, offline 24, dla osoby fizycznej)?
4. Zasady dokumentowania sprzedaży w zależności od statusu nabywcy (sprzedaż na rzecz B2B, B2C, B2G).
5. Jak identyfikować status nabywcy na przykładzie inwestora prywatnego dokonującego zakupu lokalu w celu świadczenia usług najmu prywatnego – samoidentyfikacja w KSeF.
6. KSeF w relacjach z podwykonawcami – obowiązki i ryzyka.
7. Uwierzytelnienie, dostępy, tokeny, certyfikaty.
8. Dostęp do faktur zakupowych – kto w firmie budowlanej ma go mieć i jak to ustawić?
9. Dokumentowanie zakupów i obieg dokumentów w firmie – jak to zorganizować?
10. Najczęstsze problemy – praktyczne przykłady z placu budowy.
11. Jak wystawiać faktury zaliczkowe, końcowe, częściowe w KSeF?
12. Rozliczenie faktur korygujących in plus i in minus.

BLOK II
Podatek CIT w branży budowlanej i deweloperskiej

CZĘŚĆ I
Rozliczenie przychodów podatkowych w branży budowlanej i deweloperskiej

1. Problemy bieżące oraz rozliczanie na przełomie lat podatkowych.
2. Przychody uwzględniane z zyskach kapitałowych oraz przychody z innych źródeł.
3. Przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej – problematyczne aspekty określenia daty wykonania usługi, wydania rzeczy i zbycia prawa majątkowego.
4. Zaliczki, przedpłaty, kwoty otrzymane z góry a przychód.
5. Przychody rozliczane w okresach rozliczeniowych na przełomie lat podatkowych.
6. Przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej.
7. Przychody w naturze oraz z tytułu nieodpłatnego i częściowo nieodpłatnego świadczenia (m.in. nieodpłatne poręczenia, członkowie zarządu bez wynagrodzenia).
8. Rozliczenie faktur korygujących, w tym bonusów i rabatów oraz innych zdarzeń na przełomie lat podatkowych.
9. Ujęcie refaktur na przełomie lat podatkowych.
10. Data „wydania” oraz „zaliczka” w przypadku sprzedaży nieruchomości (usługowych, mieszkalnych) przez dewelopera – znaczenie aktu notarialnego.
11. Różnice między obowiązkiem podatkowym w VAT, a przychodem podatkowym.
12. Wykonanie zastępcze jako przykład wpływu podatku VAT na podatek CIT, w tym wykonanie zastępcze zabezpieczone gwarancją bankową.
13. Zwrot wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.

CZĘŚĆ II
Rozliczenie kosztów uzyskania przychodów podatkowych w branży budowlanej i deweloperskiej

1. Moment rozpoznania kosztu podatkowego.
2. Dokumentowanie poniesionych wydatków.
3. Korekta kosztów na przełomie lat, w tym rozliczanie faktur korygujących oraz korekty cen transferowych.
4. Koszty zapłacone i poniesione.
5. Koszty bezpośrednie, w tym koszty przeznaczone na realizację przedsięwzięcia deweloperskiego.
6. Koszty przygotowania terenu pod inwestycję i podobne.
7. koszty pośrednie, w tym wiele przykładów (np. reklama, marketing, koszty odsetek, pośrednictwo, badania, ubezpieczenia, ochrona placu budowy, itp.).
8. koszty finansowania inwestycji deweloperskiej.
9. koszty podatku od nieruchomości, opłat za użytkowanie wieczyste, itp.
10. rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych.
11. sukcesywna sprzedaż lokali przez dewelopera – rozliczenie kosztów.
12. księgowanie kosztów bez faktury.
13. rozliczenie kosztów remontów i tzw. fit-outów.
14. wynagrodzenia pracownicze i składki ZUS w kosztach podatkowych (w tym zmiana od 2023 roku), w tym konsekwencje zapłaty składek po terminie z perspektywy kosztów podatkowych płatnika (pracodawcy).
15. wybrane przykłady na tzw. NKUP-y (wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów), tj. kary umowne i odszkodowania, koszty wykonania zastępczego, odstąpienie od umowy.

CZĘŚĆ III
Amortyzacja nieruchomości, podatek od przychodów z budynków w branży budowlanej i deweloperskiej oraz spółki nieruchomościowe

1. Amortyzacja budynków, budowli i lokali – zagadnienia różne:
a) środek trwały kompletny i zdany do użytku,
b) inwestycje w obcych środkach trwałych,
c) budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
d) jak ustalać wartość po odkupieniu nieruchomości, na której dokonano inwestycji,
e) ulepszenia i remonty,
f) zaniechane inwestycje.
2. Amortyzacja po Polskim Ładzie:
a) zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych,
b) amortyzacja w spółkach nieruchomościowych od 1.1.2022 r.
3. Preferencyjna amortyzacja budynków i budowli na wybranych obszarach Polski od 2024 r.
4. Spółki nieruchomościowe – identyfikacja oraz obowiązki sprawozdawcze,
5. Podatek od budynków:
a) podatnicy podatku,
b) przedmiot opodatkowania,
c) podstawa opodatkowania i stawka,
d) kompensacja z CIT.

CZĘŚĆ IV
Zagadnienia pozostałe, w tym finansowanie działalności budowlanej i deweloperskiej oraz podatek minimalny i CIT estoński

1. Finansowanie zewnętrzne w działalności deweloperskiej – tzw. koszty finansowania dłużnego.
2. Hipotetyczne odsetki w branży deweloperskiej – tzw. koszty finansowania własnego.
3. Ulga na złe długi.
4. Estoński CIT w branży budowlanej i deweloperskiej – czy warto?
5. Wprowadzenie do minimalnego CIT – wstępna ocena ryzyka.
6. Amortyzacja i leasing samochodów osobowych od 2026 r.

Informacje organizacyjne

Cena: 1490 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Miejsce zajęć: centrum w/w miasta

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
14-10-202515-10-2025Warszawa

Zaufali nam: