SZKOLENIE WYJAZDOWE Od inwentaryzacji do bilansu – kompleksowe szkolenie z zakresu zamknięcia roku budżetowego 2025
Kategoria: Rachunkowość budżetowa, Szkolenia budżetowe, Szkolenia wyjazdowe
Ekspert ds. rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.
Celem szkolenia jest kompleksowe przygotowanie uczestników do prawidłowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami zamknięcia roku budżetowego 2025. Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę na temat zasad i procedur inwentaryzacji, aktualizacji polityki rachunkowości, prawidłowego ujmowania kosztów i przychodów oraz sporządzania sprawozdania finansowego. Szkolenie pozwoli na usystematyzowanie obowiązków kierowników jednostek, głównych księgowych i pracowników merytorycznych, a także na wypracowanie harmonogramu działań zapewniającego terminowe i bezbłędne zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz otwarcie roku 2026.
Szkolenie skierowane jest do osób odpowiedzialnych za prowadzenie gospodarki finansowej i rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych oraz w innych organizacjach zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W szczególności do:
• głównych księgowych i pracowników działów finansowo–księgowych,
• kierowników jednostek i osób odpowiedzialnych za nadzór nad rachunkowością,
• członków komisji i zespołów inwentaryzacyjnych,
• pracowników merytorycznych zaangażowanych w przygotowanie dokumentacji do zamknięcia roku,
• osób chcących usystematyzować i poszerzyć wiedzę z zakresu inwentaryzacji, rozliczeń i sporządzania sprawozdań finansowych.
1. Inwentaryzacja – jako jeden z pierwszych elementów przygotowujących do zamknięcia roku:
a) w jakim celu należy przeprowadzić inwentaryzację,
b) trzy metody inwentaryzacji – spis z natury, potwierdzenie salda, weryfikacja,
c) kto przygotowuje i odpowiada za inwentaryzację – kto może a kto ni może być członkiem komisji i zespołu spisowego,
d) jak przygotować harmonogram inwentaryzacji.
2. Jak prawidłowo przeprowadzić Inwentaryzację w drodze weryfikacji?
a) wartości niematerialnych i prawnych,
b) gruntów,
c) przebieg inwentaryzacji – wzory protokołów.
3. Spis z natury:
a) jak przygotować jednostkę do spisu,
b) instrukcja inwentaryzacja – jak prawidłowo sporządzić najważniejszy dokument inwentaryzacyjny,
c) jak wypełniać arkusze inwentaryzacyjne,
d) jak zinwentaryzować sprzęt znajdujący się w domach pracowników pracujących zdalnie.
4. Wzory protokołów inwentaryzacji:
a) kasy,
b) należności spornych i wątpliwych,
c) należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych.
5. Aktualizacja przyjętych zasad (polityki) rachunkowości:
a) obowiązek i odpowiedzialność kierownika jednostki, za ustalenie zasad (polityki) rachunkowości jednostki, jej utrwalenie w formie pisemnej oraz dokonywanie zmian,
b) elementy obligatoryjne polityki rachunkowości, określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.
6. Odpowiedzialność kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników merytorycznych, za czynności związane z przygotowaniem jednostki do zamknięcia roku budżetowego 2025 oraz otwarciem roku 2026.
7. Koszty na przełomie roku 2025/2026 a zasada memoriału:
a) wykazanie realnych kosztów i przychodów danego okresu sprawozdawczego,
b) kiedy należy sporządzić polecenie księgowania?
c) zastosowanie konta 300.
8. Jakie rodzaje uproszczeń należy stosować przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych w jednostce?
9. Czynności ewidencyjno–rozliczeniowe przed zamknięciem roku, w tym:
a) weryfikacja dowodów księgowych,
b) rozliczenie dotacji,
c) rozliczenie zaliczek,
d) korekta odpisu na ZFŚS,
e) analiza zaangażowania środków finansowych w planie jednostki, pod kątem jego wykonania,
f) uzgodnienia syntetyczno–analityczne.
10. Rozliczenie wydatków o charakterze inwestycyjnym oraz wydatków remontowych:
a) kiedy należy rozliczyć inwestycję?
b) weryfikacja konta 080 a sporządzenie protokołu na dzień 31.12.
11. Organizacja prac i podział czynności związanych z zamknięciem roku budżetowego 2025 oraz otwarciem roku 2026 – przykładowy harmonogram.
12. Kompletność i poprawność zapisów w księgach rachunkowych.
13. Przeksięgowania roczne.
14. Zamknięcie kont księgi głównej, kont ksiąg pomocniczych i kont pozabilansowych.
15. Obligatoryjne terminy sporządzania zestawienia obrotów i sald.
16. Sprawozdanie finansowe – omówienie podstawowych elementów:
a) bilans,
b) rachunek zysków i strat,
c) fundusz jednostki,
d) informacja dodatkowa.
17. Sesja pytań.

Koszt uczestnictwa jednej osoby:
• w szkoleniu stacjonarnym bez noclegów 1390 zł
• w szkoleniu stacjonarnym z zakwaterowaniem w pokoju 2 os. (2 noclegi) 2390 zł
• w szkoleniu stacjonarnym z zakwaterowaniem w pokoju 2 os. (1 nocleg) 2190 zł
• w szkoleniu stacjonarnym z zakwaterowaniem w pokoju 1 os. (2 noclegi) 2690 zł (liczba pokoi 1 os. ograniczona)
• w szkoleniu stacjonarnym z zakwaterowaniem w pokoju 1 os. (1 nocleg) 2390 zł (liczba pokoi 1 os. ograniczona)
Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.
UWAGA
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu wyjazdowym po uprzednim, pisemnym zgłoszeniu, wiąże się z poniesieniem 50% kosztu całego szkolenia. W przypadku rezygnacji w terminie krótszym niż 28 dni osoba zgłoszona ponosi 100% kosztów.
Cena obejmuje:
• uczestnictwo w zajęciach szkoleniowych
• materiały szkoleniowe
• certyfikat ukończenia szkolenia
• zakwaterowanie w Hotelu Logos*** (ilość noclegów uzależniona od wybranego wariantu)
• wyżywienie (w zależności od wybranego wariantu)
• przerwy kawowe w trakcie zajęć szkoleniowych
Godziny zajęć:
I dzień: przyjazd Uczestników, zakwaterowanie
II dzień: szkolenie w godzinach 9.00 – 15.00
III dzień: szkolenie w godzinach 9.00 – 13.00
Miejsce zajęć:
Hotel Logos***
ul. Grunwaldzka 10, Zakopane
Informacje:
Anna Pyrzanowska
tel. (022) 208 28 38
anna.pyrzanowska@adn.pl