Szkolenie online Należyta staranność w podatku VAT – czyli jak bezpiecznie rozliczyć podatek od towarów i usług
Kategoria: Online Podatki, Szkolenia online Księgowe i Finansowe
Marcin Borkowski – Senior Associate w Spółce Doradztwa Podatkowego ADN, prawnik, ekspert podatkowy, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy Ministerstwie Finansów – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, Ministerstwo Finansów, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Wieloletni praktyk prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego (w szczególności podatku VAT i Ordynacji podatkowej). Prowadził zajęcia dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych oraz pracowników technicznych reprezentujących różne branże i sektory gospodarki. Prowadził zajęcia m.in dla: PKP Polskie Koleje Państwowe, OPEL Manufacturing Poland Sp. z o.o , Orlen Asfalt Sp. z o.o, PAMAPOL SA, IKEA Purchasing Services Poland Sp. Z o.o., Elektrociepłownia BĘDZIN Sp. z o.o.,., Amica S.A., Browar Fortuna Sp. z o.o., KINGSPAN Environmental Sp. z o.o.
Szczególna dbałość o bezpieczeństwo podatkowe to dziś zadanie priorytetowe dla większości podatników. Przedsiębiorcy starają się eliminować i ograniczyć ryzyko gospodarcze w zawieranych transakcjach. Każda bowiem nieprawidłowość w rozliczeniu podatku VAT może skutkować nie tylko zaległością podatkową ale też wieloma sankcjami oraz konsekwencjami prawnymi dla osób odpowiedzialnych za problematykę podatkową. Dzięki wiedzy pozyskanej na szkoleniu zabezpieczysz i ograniczysz ryzyko podatkowe w procesach rozliczania podatku od towarów i usług. Na szkoleniu przedstawione będą zagadnienia związane z weryfikacją podmiotów uczestniczących w transakcjach, rozpoznaniem statusu transakcji oraz oceną dokumentów niezbędnych do prawidłowego rozliczenia podatku VAT.
1. Rejestry gospodarcze i podatkowe – jak czytać?
a) Biała lista,
b) VIES,
c) KRS,
d) CEiDG.
2. Status na potrzeby podatku VAT (Metodyka należytej staranności Ministerstwa Finansów a obowiązki rejestracyjne):
a) proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
b) przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
c) odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
d) rejestr podatników VAT tzw. „Biała lista”
e) obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego, nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
f) przywrócenie do rejestru,
g) konsekwencje podatkowe w przypadku braku weryfikacji podmiotu pod kątem podatku VAT na „Białej liście”,
h) odliczenie podatku VAT z faktury od podmiotu niezarejestrowane oraz nieistniejącego,
i) dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w „Białej liście”.
j) rachunki NBP, osobiste, depozytowe, cesyjne, powiernicze, techniczne, zastrzeżone a „Biała lista”.
3. Rejestracja na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (System VIES):
a) kiedy podmiot winien zarejestrować się do systemu VIES?
b) proces rejestracji,
c) przesłanki wykreślenia z rejestru VIES,
d) przywrócenie do rejestru,
e) skutki braku statusu VAT UE.
Zakres przedmiotowy
4. Jak rozpoznać statusu transakcji?
a) transakcje krajowe (opodatkowane, nieopodatkowane, zwolnione)
b) transakcje zwolnione przedmiotowo z VAT – jak rozpoznać?
c) zwolnienie podmiotowe z VAT – czy i kiedy skorzystać?
d) transakcje wewnątrzwspólnotowe towarowe,
e) transakcje usługowe wewnątrzwspólnotowe (gdzie opodatkować oraz jak rozpoznać siedzibę oraz stałe miejsce działalności gospodarczej kontrahenta?),
f) transakcje poza unijne towarowe (statusy kontrahentów spoza UE, procedury celne),
g) transakcje usługowe z kontrahentami z krajów trzecich.
5. Okoliczności transakcji mogące wskazywać na wzięcie udziału w procederze wyłudzenie podatku VAT (Metodyka należytej staranności Ministerstwa Finansów):
a) ryzyka gospodarcze zwykle występujące w danej transakcji,
b) cena towaru/usługi,
c) rekomendacje,
d) forma płatności,
e) towary i usługi wrażliwe,
f) inne okoliczności transakcji mogące wskazywać na proceder wyłudzenia podatku VAT.
Metodyka
6. Poprawne rozliczenie podatku należnego i naliczonego:
a) jaki dokument księgowy wytworzyć dla danej transakcji (faktura, paragon, dokument wewnętrzny, nota księgowa)?
b) jaką fakturę wystawić (m.in. faktura zaliczkowa, rozliczeniowa, korygująca, nota korygująca, refaktura, duplikat, pro forma)?
c) terminy wystawiania faktur,
d) obowiązek podatkowy dla transakcji krajowych i międzynarodowych (ujęcie w JPK_VAT),
e) moment nabycia prawa do odliczenia podatku VAT,
f) błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
g) ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (PUSTE FAKTURY),
h) mechanizmy zabezpieczające podatnika (m.in.: Split payment, WIS, interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, ZAW-NR, KSeF),
i) odliczenie podatku VAT,
j) prewspółczynnik i współczynnik według jakiej metodologii obliczyć.
Sankcje
7. Sankcje za błędy w rozliczeniach podatku VAT:
a) zaległość podatkowa (skutki powstania),
b) faktury wadliwe i nierzetelne,
c) dodatkowe zobowiązanie podatkowe,
d) sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
Usprawnienia
8. Procedury wewnątrz organizacji zabezpieczające podatnika przed nieprawidłowościami.
Cena: 740 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.
Harmonogram szkolenia
Godziny zajęć: 10:00-15:30
Dzień przed szkoleniem wysłanie do Uczestników materiałów szkoleniowych w formacie PowerPoint lub/i PDF 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – wykład cz. I 11:30 – przerwa 15-minutowa 11:45 – wykład cz. II 13:15 – przerwa 30-minutowa 13:45 – wykład cz. III 15:30 – zakończenie szkolenia, odpowiedzi na pytania Uczestników czat/audioMasz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl