Specjalista ds. Rozliczeń transakcji handlowych
Kategoria: Banki, Szkolenia branżowe, Szkolenia księgowe i finansowe, Transport/Spedycja/Logistyka
Kadry menedżerskiej, dyrektorów finansowych, pracowników działów: sprzedaży i zakupów, eksportu i importu, finansów oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za negocjowanie, zawieranie i rozliczanie umów handlowych, a także pracowników banków.
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do wykonywania zawodu specjalisty ds. rozliczeń transakcji oraz uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy osób, które ten zawód już wykonują.
Powyższy cel zrealizowany będzie szczegółowo w trzech obszarach:
a) wiedzy:
• uporządkowanie wiedzy na uwarunkowań prawno-zwyczajowych i organizacji procesu rozliczania transakcji akredytywą dokumentową i podobnymi formami dokumentowymi,
• zdobycie wiedzy na temat doboru rodzaju akredytywy oraz skutecznego negocjowania przyjęcia dokumentów przez bank w ramach akredytywy,
• zdobycie wiedzy odnośnie zasad prowadzenia rozmów z bankami na temat akredytywy, w szczególności w sytuacji różnych problemów.
b) umiejętności:
• zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się akredytywą dokumentową czy jej nową formą BPO,
• nabycie umiejętności radzenia sobie z różnymi problemami przy składaniu dokumentów w banku,
• zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się dokumentami w ramach akredytywy, w tym analizy form SWIFT-owych L/C.
c) kompetencji społecznych:
• nabycie kompetencji odnośnie samokształcenia się oraz zdobywania niezbędnej wiedzy o rozliczeniach umów akredytywami, przepisach i ich aktualizacjach,
• zdobycie kompetencji w zakresie fachowego porozumiewania się z uczestnikami procesu akredytywy – zleceniodawcą, beneficjentem, bankiem awizującym, bankiem otwierającym i innymi bankami,
• zdobycie kompetencji rozstrzygania sporów wynikających z posługiwania się akredytywą dokumentową.
Prawno-zwyczajowe uwarunkowania rozliczeń transakcji
1. Aktualne uregulowania prawne w zakresie zabezpieczeń finansowych umów.
2. Nowelizacja Ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i jej wpływ na odroczoną płatność.
3. Metody ograniczania ryzyka odsetek ustawowych w kredycie kupieckim.
4. Zmiany w zakresie zabezpieczeń w umowach o roboty budowlane.
5. Ocena ryzyka związanego z finansowymi aspektami umowy.
6. Zakres zabezpieczeń finansowych w umowie – zabezpieczenia płatności, zwrotu zaliczki, prawidłowego wykonania umowy.
7. Finansowe zabezpieczenia wykonania zobowiązań reklamacyjnych, w tym z tytułu gwarancji jakości.
8. Zabezpieczenia finansowe a scenariusze realizacji umowy.
Zabezpieczenia finansowe transakcji krajowych
1. Weryfikacja standingu finansowego i solidności kupieckiej kontrahenta. Interpretacja indeksów zdolności płatniczej.
2. Nowe możliwości zabezpieczania odroczonej płatności (kredytu kupieckiego).
3. Gwarancje bankowe i ich alternatywy. Problem bezwarunkowości i płatności na pierwsze żądanie beneficjenta gwarancji. Poręczenie, kredyt dyskontowy.
4. Wykorzystanie weksli w zabezpieczeniach płatności oraz pułapki związane z wekslami.
5. Zabezpieczanie płatności na bazie art. 777 kpc. jako alternatywa dla weksla.
6. Porównanie warunków faktoringu i ubezpieczenia kredytu kupieckiego.
7. Zmiany w Ustawie o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.
8. Niezbędne uzgodnienia przy blokadzie rachunku i przewłaszczeniu na zabezpieczenie.
9. Wykorzystanie form rozliczeń w późniejszym dochodzeniu roszczeń i windykacji.
Zabezpieczenia finansowe transakcji zagranicznych (POZA D/C)
1. Analiza korzystności sposobów rozliczeń i zabezpieczeń transakcji zagranicznych z punktu widzenia importera i eksportera.
2. Inkaso dokumentowe (D/A, D/P, spedytorskie i bezpośrednie) i posługiwanie się nim wg. zwyczajów URC 522.
3. Gwarancje bankowe zagraniczne wg. nowych zwyczajów URDG 758.
4. Akredytywa zabezpieczająca (stand-by) jako popularne i niedrogie zabezpieczenie finansowe nie będące akredytywą.
5. Wykorzystanie zwyczajów ISP98 i konwencji CIGSLC przy rozliczaniu umów stand-by L/C.
6. Ubezpieczenia ryzyk transakcyjnych i wypłacalności kontrahenta.
Posługiwanie się akredytywą dokumentową (d/c) przez sprzedającego i kupującego
1. Negocjowanie akredytywy z punktu widzenia sprzedającego i kupującego.
2. Istotne postanowienia nowych Jednolitych zwyczajów i praktyki dotyczących akredytyw dokumentowych UCP 600.
3. Rodzaje akredytyw i ich wykorzystanie do rozliczeń umowy. Tańsza alternatywa potwierdzania akredytywy przez bank beneficjenta.
4. Zasady negocjowania kosztów akredytywy i eliminowanie problemu potrącania kosztów z kwoty przekazywanej przez bank.
5. Zasady analizy przez banki dokumentów według nowego Międzynarodowego Standardu Praktyki Bankowej Dotyczącego Badania Dokumentów w Akredytywie Dokumentowej ISBP 745.
6. Najczęściej występujące błędy w dokumentach składanych w ramach akredytywy.
7. Koncepcje obrony przed odrzucaniem dokumentów i postępowanie wobec banku.
8. Terminy krytyczne w akredytywie i ich interpretacja przez zwyczaje.
9. Formułowanie klauzul płatności akredytywą w umowach w zależności od bazy dostawy.
Pułapki w zabezpieczeniach i nowe sposoby rozliczeń transakcji
1. Niebezpieczeństwa i pułapki wynikające z form zabezpieczeń płatności.
2. Pułapki wynikające z kosztów i prowizji. Zabezpieczenia w tym zakresie w umowie.
3. Zasady negocjowania form płatności i ustalanie priorytetów w tym zakresie.
4. Rozszerzenie zastosowania rachunku zastrzeżonego jako taniej i bezpiecznej formy rozliczeń transakcji.
5. Posługiwanie się nową alternatywą akredytywy – BPO.
6. Nowe zwyczaje finansowe URBPO i ich wykorzystanie do rozliczania transakcji.
7. Inicjatywy bankowe i ISO w kierunku ułatwień rozliczania transakcji i wdrażania metod elektronicznej weryfikacji dokumentów.
Ćwiczenia praktyczne:
Ćwiczenia – posługiwanie się wekslami i gwarancjami
Ćwiczenia – praktyczna analiza błędów w dokumentach finansowych
Ćwiczenia – posługiwanie się akredytywami w formie komunikatu MT700
Ćwiczenia – praktyczna analiza błędów popełnianych przy realizacji zabezpieczeń i negocjacjach z bankami
Program nie stanowi harmonogramu i tematy są omawiane w różnej, aczkolwiek logicznej kolejności oraz rozwijane zgodnie z zainteresowaniem uczestników. W trakcie szkolenia odpowiedzi na pytania uczestników dokonywane są na bieżąco. Uczestnicy otrzymują obszerny komplet materiałów do wykorzystania w praktyce.
Cena: 1490 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Aneta Sośnicka
tel. 22 162 78 30
aneta.sosnicka@adnakademia.pl