Podatek CIT 2025-2026 – aktualności i planowane zmiany, w tym zmiany deregulacyjne oraz JPK CIT/PIT
Kategoria: Podatki VAT/CIT/PIT, Szkolenia księgowe i finansowe
Wojciech Gandurski– radca prawny. Partner zarządzający w kancelarii doradztwa podatkowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Prawo. Ma ponad 9-letnie doświadczenie w kwestiach podatkowych, które między innymi zdobył pracując w firmach należących do tzw. Wielkiej Czwórki. Był zaangażowany w wiele projektów dotyczących przeglądów i analiz podatkowych (w tym w ramach badań sprawozdań finansowych) w szczególności w zakresie podatku CIT i VAT, których celem była identyfikacja ryzyk podatkowych oraz obszarów optymalizacji u podmiotów.
Anna Karczewska – doradca podatkowy; ukończyła Podyplomowe Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą koncepcji oraz ewolucji pojęcia dochodu w ustawach podatkowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w pracy w aparacie skarbowym, Ministerstwie Finansów oraz sektorze prywatnym pracując jako tax manager w międzynarodowym holdingu czy dyrektor departamentu podatków bezpośrednich i międzynarodowych w kancelarii podatkowej. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (m.in. dla Krajowej Administracji Skarbowej z międzynarodowego prawa podatkowego oraz MDR). Wieloletnia wykładowczyni na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w SGH. Uznany ekspert w zakresie polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego, prelegentka na konferencjach poświęconych zagadnieniem podatkowym. Członkini International Fiscal Association. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu przepisów prawa i podatków.
Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.
Aneta Drosik – starszy menadżer, radca prawny w ADN Podatki. Lider praktyki podatków dochodowych w ADN Podatki. Posiada ponad 15 lat praktyki zawodowej. Aneta jest ekspertem z zakresu prawa gospodarczego i podatkowego, compliance oraz procedur podatkowych. Kierowała wieloma projektami doradczymi oraz świadczyła usługi bieżącego wsparcia dla największych polskich podmiotów, w tym także z udziałem kapitału zagranicznego. Uczestniczyła w wielu fuzjach i przejęciach, a także licznych procesach restrukturyzacyjnych. Posiada bogate doświadczenie w procesach przekształcania oraz łączenia spółek, zarówno krajowych, jak i transgranicznych. Brała udział w licznych badaniach due diligence przedsiębiorców z różnych branż. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji prasowych dotyczących zarówno bieżących kwestii podatkowych, jak i szeregu zagadnień specjalistycznych (w szczególności w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Portalu Finansowo-Księgowym). Jest także doświadczonym wykładowcą, ma za sobą kilkaset godzin szkoleniowych z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego, w tym z zakresu cen transferowych, restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, procedur podatkowych oraz bieżących zmian w przepisach. Wielokrotnie prowadziła szkolenia dla członków Bussines Centre Club Loży Katowickiej i Loży Warszawskiej, jak również dla członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz Izb Regionalnych, dla radców prawnych oraz doradców podatkowych. Dodatkowo brała udział jako prelegent w kilkunastu konferencjach biznesowych, w tym organizowanych m.in. przez My Company Polska czy Fund Industry Support (FIS) – Kongres Middle&Back Office dla podmiotów rynku kapitałowego. Obecnie jest wykładowcą z zakresu prawa podatkowego studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Na stałe współpracuje z największą firmą szkoleniową w Polsce – ADN Akademia jako wykładowca z zakresu prawa podatkowego oraz gospodarczego.
Bartłomiej Chałupiński – doradca podatkowy. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w renomowanych krajowych i zagranicznych firmach doradczych. W swojej praktyce zawodowej kierował wewnętrznym działem podatkowym w jednej z największych polskich firm z branży gier komputerowych. Założyciel kancelarii doradztwa podatkowego, w ramach której doradza zarówno krajowym, jak i zagranicznym podmiotom z branży gamedev, IT, e-commerce, oraz automotive głównie w zakresie podatku VAT oraz CIT, ze szczególnym uwzględnieniem ulg i preferencji podatkowych w obszarze innowacji i nowych technologii. Prowadził wiele szkoleń poświęconych tematyce podatkowej.
*szkolenie poprowadzi dedykowany trener
CZĘŚĆ I
Uchwalone lub planowane zmiany na lata 2025-2026: samochody osobowe, specjalne strefy ekonomiczne, Polska Strefa Inwestycji, podatkowe grupy kapitałowe, schematy podatkowe i inne zmiany.
1. Nowe limity dla samochodów osobowych od 2026 r – uwaga na przepisy przejściowe (leasing, amortyzacja, itp.).
2. Wprowadzenie alternatywnego sposobu zwrotu podatku w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu lub cofnięcia zezwolenia w przypadku podatników posiadających więcej niż jedną decyzję o wsparciu lub więcej niż jedno zezwolenie lub decyzję o wsparciu i zezwolenie.
3. Ograniczenie obowiązku składania informacji o wspólnikach spółki jawnej w przypadku zmiany składu wspólników i ich udziałów w takiej spółce.
4. Uchyleniu sankcji utraty przez podatkowe grupy kapitałowe (PGK) statusu podatnika CIT w przypadku dokonywania transakcji kontrolowanych z podmiotami powiązanymi spoza grupy na warunkach nierynkowych.
5. Zniesienie obowiązku publikacji informacji o strategii podatkowej w CIT.
6. Zwolnienie z obowiązku raportowania schematów podatkowych, jeśli uzgodnienie zostanie przekazane z danymi zawartymi w informacji o cenach transferowych TPR-C lub TPR-P.
7. Zwolnienie z obowiązku raportowania schematów podatkowych, jeśli uzgodnienie zostanie przekazane w informacji IFT-2R.
8. Zwolnienie z obowiązku raportowania schematów podatkowych, jeśli uzgodnienie będzie się znajdować na tzw. białej liście, czyli w rozporządzeniu ministra finansów wyłączającym część krajowych MDR.
9. Zmiany podatkowe na niekorzyść uchwalane z 6-miesięcznym wyprzedzeniem (dotyczy również VAT).
10. Złożenie deklaracji po rozpoczęciu kontroli celno-skarbowej (dotyczy również VAT).
11. Uchylenie anachronicznego przepisu nakazującego wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za pobór podatku od wynagrodzeń pracowniczych.
CZĘŚĆ II
Przesyłanie JPK bez żądania w CIT od 2025 r. Wejście w system większości podatników od 2026 (drugi etap i najnowsze rozporządzenia).
1. Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r. Kolejne lata.
2. Uzupełnianie ksiąg rachunkowych o NIP, nr KSeF i inne dane.
3. Konieczność wprowadzenia znaczników identyfikujących konta ksiąg rachunkowych.
4. Wprowadzenie do ksiąg określonych danych dotyczących nabycia, wytworzenia lub wykreślenia majątku trwałego.
5. Konieczność wykazywania w księgach różnic między podatkami, a rachunkowością.
6. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025 -2026 – trzeba już zacząć przygotowania.
7. JPK w PIT – harmonogram wprowadzania zmian odnośnie terminów przesyłania plików.
8. JPK w ryczałcie.
CZĘŚĆ III
Na bieżąco o przychodach podatkowych, kosztach uzyskania przychodów i innych zagadnieniach w CIT, m.in. na przykładzie wybranych interpretacji ogólnych, objaśnień podatkowych oraz uchwał NSA
Zagadnienia przykładowe:
1. Leasing operacyjny, a raportowanie schematów podatkowych.
2. Podatek u źródła: wybrane warunki zwolnienia odsetek i należności licencyjnych.
3. Podatek u źródła: wybrane warunki zwolnienia dywidend.
4. Wymiana udziałów przez spółki w organizacji.
5. Amortyzacja podatkowa wartości firmy.
6. Koszty kwalifikowane do ulgi B+R w przypadku nieobecności pracownika.
7. Wybór CIT estońskiego w trakcie roku podatkowego.
8. Konsekwencje zapłaty składek ZUS po terminie z perspektywy kosztów podatkowych płatnika (pracodawcy).
9. Składanie informacji przez spółki nieruchomościowe.
10. Zawsze na bieżąco – oficjalne informacje prasowe MF.
CZĘŚĆ IV
Przypomnienie wybranych zmian wprowadzonych w latach wcześniejszych
1. Preferencyjna amortyzacja budynków i budowli na wybranych obszarach Polski.
2. Rozliczenie w kosztach podatkowych składek ZUS od pensji pracowniczych.
3. Podatek minimalny od strat lub niskiej dochodowości – wzmianka (m.in. zasady opodatkowania podatkiem minimalnym, zasady wyliczenia progu rentowności, wyłączenia z opodatkowania, próg rentowności w dochodowości grupy spółek powiązanych, dwie metody ustalania podstawy opodatkowania oraz odliczenia od podatku minimalnego).
CZĘŚĆ V
CIT estoński oraz fundacje rodzinne – wybrane zagadnienia
1. CIT estoński – warunki funkcjonowania w orzecznictwie sądów i interpretacjach KIS.
2. Opodatkowanie CIT estońskim zaliczek na poczet zysków, zysków oraz dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
3. Ukryte zyski oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą – analiza przypadków (CIT estoński).
4. Samochody osobowe w CIT estońskim.
5. Fundacja rodzinna jako nowość w polskim systemie podatkowym od maja 2023 r.
6. CIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie podmiotowe, stawki 15%, 19%, 25% oraz podatek od przychodów z budynków).
7. PIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie, 10%, 15%).

Cena: 840 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
•dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 16:00
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl