Akcja Bilans 2025 – rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego wg MSR MSSF za 2025
Kategoria: Rachunkowość, Szkolenia księgowe i finansowe
Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Od 1994 roku pracował kolejno w: KMW Engineering Sp. z o.o. oraz Wydawnictwie Naukowym PWN S.A., gdzie zajmował się obsługą prawną firm. Od 1999 roku zajmował się obsługą prawną wierzytelności, kierował pracami zespołu windykacji w jednej z największych w Polsce firm teleinformatycznych. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego, a także komentarzy i odpowiedzi na pytania czytelników m.in. w Pulsie Biznesu, Rzeczpospolitej, Gazecie Podatkowej. Jest autorem licznych programów szkoleniowych dla zróżnicowanych branż, m.in.: wodociągi, energetyka, budownictwo, farmacja, hotelarstwo, media, leasing. Specjalizuje się w podatkach dochodowych oraz w podatku od towarów i usług. Prowadzący szkolenia zamknięte z zakresu VAT, CIT, PIT, faktur, delegacji, reprezentacji i reklamy, KUP, świadczeń na rzecz pracowników, w tym dla przedstawicieli takich firm jak: Stowarzyszenie Wodociągi Wielkopolskie, Zielonogórskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o., Mostostal Warszawa S.A., PGK Sp. z o.o. w Koszalinie, Śremskie Wodociągi Sp. z o.o., Toruńskie Wodociągi Sp. z o.o., PWiK Sp. z o.o. w Wołominie, Management Solutions Sp. z o.o., Aquanet S.A., Aqua – Sopot Sp. z o.o., MPWiK Sp. z o.o. w Rzeszowie.
Michał Kołosowski – partner, biegły rewident. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej, a następnie zdobywał doświadczenie w jednej z czołowych firm z tzw. „Wielkiej Czwórki”. Dysponuje bogatym doświadczeniem w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Diligence, przekształcaniu sprawozdań finansowych na zgodne z MSR/MSSF oraz US GAAP. Specjalista w zakresie obsługi spółek z branży nieruchomości i Real Estate. Posiada certyfikat Diploma in International Financial Reporting wydawany przez ACCA. Obecnie kieruje departamentem audytu na terenie północno-wschodniej Polski. Autor licznych artykułów oraz ceniony wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości.
Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie.
BLOK I
Aspekty podatkowe: CIT, VAT
1. Rozliczenie przychodów podatkowych z podziałem na źródła przychodów wykazywane w zeznaniu rocznym:
a) problemy bieżące oraz rozliczanie na przełomie lat podatkowych,
b) przychody uwzględniane z zyskach kapitałowych oraz przychody z innych źródeł,
c) przychody rozpoznawane na zasadzie memoriałowej – problematyczne aspekty określenia daty wykonania usługi, wydania rzeczy i zbycia prawa majątkowego,
d) zaliczki, przedpłaty, kwoty otrzymane z góry a przychód,
e) przychody rozliczane w okresach rozliczeniowych na przełomie lat podatkowych,
f) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
g) przychody w naturze oraz z tytułu nieodpłatnego i częściowo nieodpłatnego świadczenia (m.in. nieodpłatne poręczenia, członkowie zarządu bez wynagrodzenia),
h) rozliczenie faktur korygujących, w tym bonusów i rabatów oraz innych zdarzeń na przełomie lat podatkowych,
i) ujęcie refaktur na przełomie lat podatkowych.
2. Koszty uzyskania przychodów i ich wykazywanie w zeznaniu rocznym:
a) moment rozpoznania kosztu podatkowego,
b) dokumentowanie poniesionych wydatków,
c) korekta kosztów na przełomie lat, w tym rozliczanie faktur korygujących oraz korekty cen transferowych,
d) rozliczanie kosztów na przełomie lat podatkowych,
e) koszty zapłacone i poniesione,
f) koszty bezpośrednie,
g) koszty pośrednie,
h) wynagrodzenia pracownicze, umowy zlecenia i składki ZUS w kosztach podatkowych,
i) wybrane przykłady na tzw. NKUP-y (wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów).
3. Wybrane obowiązki dokumentacyjne związane z zamknięciem roku:
a) ceny transferowe (informacje, oświadczenia),
b) podatek od nieruchomości komercyjnych,
c) ulga na złe długi
d) dokumentowanie ulg wprowadzonych „Polskim Ładem”,
e) oświadczenia spółek nieruchomościowych.
4. Podatek minimalny – wybrane zagadnienia
a) sprawdzenie zakresu podmiotowego – czy trzeba płacić minimalny,
b) na czym polega rekalkulacja dochodowości,
c) wyliczenie podatku,
d) obowiązki dokumentacyjne
e) zapłata i odliczenia
5. Przegląd formularza CIT-8 – wybrane zagadnienia:
a) dane dodatkowe – jak zaznaczać, na co zwracać uwagę,
b) podział na zyski kapitałowe i inne źródła – czego mimo wszystko nie wykazuje się w tych pozycjach
c) część dotycząca ulgi na złe długi,
d) sposób płacenia zaliczek w trakcie roku a formularz zeznania,
e) informacje dodatkowe.
6. VAT a zamknięcie roku:
a) korekta roczna VAT,
b) ustalenie proporcji,
c) korekta majątku trwałego i pozostałych nabyć,
d) wpływ korekty rocznej na podatek dochodowy.
BLOK II
Aspekty MSR MSSF
I. Podstawy prawne sporządzenia sprawozdania finansowego.
II. Harmonogram zamknięcia roku.
III. ESEF/Xbrl a wzór sprawozdania finansowego.
IV. Zmiany w MSR/MSSF:
1. MSSF 18- cel, istota i znaczenie standardu.
2. Zasady agregowania i dezagregowania danych w sprawozdaniach finansowych.
3. Sprawozdanie z rachunku wyników – segmenty (eng. categories) rachunku zysków i strat:
a) operacyjny,
b) inwestycyjny,
c) finansowy,
d) podatek dochodowy,
e) działalność zaniechana.
4. Dodatkowe ujawnienia w ramach rachunku zysków i strat dla:
a) różnic kursowych,
b) instrumentów pochodnych, w tym instrumentów używanych w rachunkowości zabezpieczeń.
5. Nowe obligatoryjne rodzaj podsumowań w zakresie rachunku zysków i strat.
6. Nowe regulacje w zakresie sprawozdania z sytuacji finansowej, sprawozdania ze zmian w kapitale własnym.
7. Mierniki (wskaźniki) używane przez kierownictwo do oceny jednostki:
a) identyfikacja miar używanych przez kierownictwo,
b) wymogi ujawnień oraz informacyjne.
V. Elementy sprawozdania finansowego:
1. Sprawozdanie z sytuacji finansowej.
2. Rachunek zysków i strat i inne całkowite dochody.
3. Sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym.
4. Sprawozdanie z przepływów pieniężnych.
5. Informacja dodatkowa i wprowadzenie do sprawozdania finansowego.
VI. Wartości szacunkowe w sprawozdaniu finansowym w tym:
1. Wartości niematerialne i Środki trwałe.
2. Wycena do wartości godziwej wg MSSF 13.
3. Odpisy aktualizujące.
4. Oczekiwane straty kredytowe wg MSSF 9.
5. Umowy rodzące obciążenia MSR 37.
6. Trwała utrata wartości aktywów MSR 36.
7. Zmiany wartości szacunkowych.
8. Korekty lat ubiegłych a wartości szacunkowe.
VII. MSSF 15 Przychody z umów z klientami:
1. Identyfikacja przychodów.
2. Pośrednik vs generalny wykonawca.
3. Wynagrodzenie zmienne wraz z przykładami.
4. Przychód z umów długoterminowych.
5. Ujawnienia.
VIII. MSSF 16 Leasing:
1. Istota i identyfikacja leasingu.
2. Prawo do użytkowania aktywów – wycena.
3. Zobowiązania z tytułu leasingu i korekty wartości.
4. Leasing zwrotny.
5. Prezentacja.
6. Ujawnienia.
IX. Konsolidacja sprawozdań finansowych wg MSR/MSSF.
X. Inwentaryzacja.
XI. Rola komitetu Audytu w zamknięciu roku.
XII. Dyskusja i zakończenie.
Cena: 1690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl