Platforma Szkoleniowa

Kompleksowy Pakiet Szkoleń dla Działów Finansowo-Księgowych: KSeF 2.0, Excel, Analiza Finansowa

Cena: 5000 zł + 23% VAT

Kategoria:

Czas trwania: 6 dni
Cena: 5000 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Program szkolenia

MODUŁ I – Analiza finansowa przedsiębiorstwa

1. Sprawozdania finansowe a inne zestawienia finansowe dostępne w firmach:
a. Rodzaj zestawień finansowych dostępnych w różnych typach przedsiębiorstw:
• sprawozdania finansowe,
• deklaracje podatkowe,
• raporty zarządcze,
b. Od czego zależy rodzaj zestawień finansowych sporządzanych przez firmę? – Czyli jakiego rodzaju informacji można oczekiwać lub wymagać od danego typu przedsiębiorstwa?
c. Zakres informacyjny poszczególnych rodzajów zestawień finansowych – na ile przydadzą się one do oceny bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej firmy?

2. Sprawozdania finansowe, jako podstawowe źródło informacji o kondycji finansowej przedsiębiorstwa:
a. Bilans – podstawowy raport opisujący sytuację majątkową i finansową przedsiębiorstwa – podstawowe właściwości sprawozdania, jego zawartość i struktura:
• czytanie bilansu – analityczne spojrzenie na bilans (analiza przypadku),
• wycena pozycji bilansowych (polityka rachunkowości) – jej wpływ na porównywalność sprawozdań finansowych oraz na ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa – analiza przypadków.
b. Rachunek zysków i strat – sprawozdanie objaśniające rentowność (zyskowność) działalności przedsiębiorstwa – podstawowe właściwości sprawozdania, jego struktura i zawartość:
• jak ocenić wynik finansowy przedsiębiorstwa?
• czy zysk netto zawsze stanowi podstawę do zadowolenia i pozytywnych ocen?
• czy zyskowne przedsiębiorstwo może upaść?
• co to jest EBIT, EBITDA, EBT, czyli wielkości często używane, a nie zawsze widoczne w sprawozdaniach?
• zysk księgowy a zysk ekonomiczny (na przykładzie EVA) – użyteczność rachunku zysków i strat dla inwestora i decyzji strategicznych,
• przykładowe pytania, na które znajdziemy odpowiedź w tym obszarze – analiza przypadków.
c. Rachunek przepływów pieniężnych – sprawozdanie objaśniające pieniężne wyniki działalności przedsiębiorstwa – podstawowe właściwości sprawozdania, jego zawartość i struktura:
• jak zysk przedsiębiorstwa przekłada się na gotówkę?
• jak ocenić przyrost gotówki w firmie w ciągu analizowanego okresu?
• skąd się wzięła i na co była wydatkowana gotówka w firmie?
• analiza ośmiu możliwych przypadków sytuacyjnych
• przykładowe pytania, na które znajdziemy odpowiedź w tym obszarze – analiza przypadków.
d. Informacja dodatkowa – istotny element w analizie sprawozdania finansowego:
• poznaj zasady, jakie wykorzystano przy tworzeniu analizowanego sprawozdania finansowego,
• poszukaj informacji, których brakło Ci w bilansie, rachunku zysków i strat czy w rachunku przepływów pieniężnych – analiza przypadków.

3. Przygotowanie sprawozdań finansowych do analizy:
a. Polityka rachunkowości w przedsiębiorstwie i jej wpływ na ocenę sprawozdań finansowych.
b. Agregacja i dezagregacja danych. Przygotowanie zestawień pomocniczych.
c. Wpływ inflacji na analizę sprawozdań finansowych i wynikające z niej wnioski.

4. Ogólna ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa – WARSZTATY:
a. Analizy struktury:
• bilansu,
• rachunku zysków i strat, w tym szczegółowa analiza kosztów i przychodów przedsiębiorstwa,
• rachunku przepływów pieniężnych.
b. Kluczowe założenia w analizie dynamiki sprawozdań finansowych.
c. Powiązania między sprawozdaniami w analizie dynamiki.
d. Analizy dynamiki:
• bilansu,
• rachunku zysków i strat, w tym szczegółowa analiza kosztów i przychodów przedsiębiorstwa
• rachunku przepływów pieniężnych.
e. Opracowanie wstępnej oceny sytuacji finansowej firmy, stworzenie listy kontrolnej pytań i hipotez wymagających przeprowadzenia analizy wskaźnikowej lub zebrania dodatkowych danych.

5. Pogłębiona ocena sytuacji finansowej na podstawie analizy wskaźnikowej – WARSZTATY:
a. Kluczowe założenia dotyczące analizy wskaźnikowej – elastyczność działania, relatywizm ocen, główne błędy popełniane w analizie wskaźnikowej.
b. Wskaźniki płynności i inne miary obrazujące płynność finansową przedsiębiorstwa:
• istota płynności finansowej przedsiębiorstwa i jej ocena,
• płynność a wypłacalność,
• czy firma o „prawidłowych” wartościach wskaźników płynności może stać się niewypłacalna?
• płynność finansowa w ujęciu statycznym i dynamicznym.
c. Wskaźniki rentowności (ROS, ROA, ROE, ROI):
• jak konstruować wskaźniki i do czego porównywać, aby dokonać właściwej oceny?
• co to jest średni ważony koszt kapitału (WACC) i jak go wykorzystać w kontekście analizy rentowności?
d. Wskaźniki zaangażowania i efektywności wykorzystania majątku i kapitału:
• wskaźniki zaangażowania aktywów (kapitałochłonności),
• wskaźniki efektywności wykorzystania aktywów (obrotowości),
• wskaźniki rotacji zapasów, należności i zobowiązań w dniach – ich ocena i wykorzystanie w procesie planowania finansowego.
e. Wskaźniki zadłużenia:
• ocena wypłacalności i ryzyka finansowego przedsiębiorstwa,
• zadłużenie przedsiębiorstwa a efekt dźwigi finansowej.
f. Syntetyczne metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa:
• piramida Du Ponta,
• modele przewidywania bankructwa przedsiębiorstwa (model Altmana, Model Hołdy oraz Model Gajdki i Stosa),
• analiza punktowa.
g. Dźwignia operacyjna, dźwignia finansowa i dźwignia łączna – miary ryzyka działalności przedsiębiorstwa.

6. Jeden lub dwa case’y – kompleksowy przykład podsumowujący omawiane zagadnienia.

MODUŁ II – KSEF 2.0

Zasady dokumentowania oraz ewidencjonowania sprzedaży z uwzględnieniem zagadnień faktury ustrukturyzowanej oraz zasad funkcjonowania KSeF

1. Czym jest KSeF i co zmieni faktura ustrukturyzowana w obiegu dokumentów w jednostce – informacje ogólne:
a) terminy wdrożenia KSeF w Polsce,
b) podmioty zobowiązane do stosowania KSeF w Polsce,
c) wyłączenia z KSeF (dokumenty zrównane z fakturami, noty, polisy, wyciągi, dowody wewnętrzne,
d) okresy przejściowe i korzystanie fakultatywne z KSeF.

2. Zasady wystawiania faktur ustrukturyzowanych w modelu obligatoryjnym KSeF:
a) faktura ustrukturyzowana i jej schema,
b) pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne,
c) data wystawienia faktury ustrukturyzowanej, data jej odbioru,
d) nr identyfikacyjny faktury nadany przez KSeF i jego rola,
e) kod QR na fakturze i jego rola,
f) brak możliwości dodawania załączników do faktury,
g) tryby przesyłania faktur do KSeF i ich wady i zalety,
h) zasady wystawiania faktur w okresie awarii i KSeF i niedostępności systemu (offline).

3. Modele fakturowania po wejściu w życie obligatoryjnego KSeF:
a) sprzedaż B2B dla podatników czynnych,
b) sprzedaż B2B dla podatników zwolnionych,
c) sprzedaż B2B dla podmiotów zagranicznych,
d) sprzedaż B2C,
e) sprzedaż dla rolników ryczałtowych i innych podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej na gruncie Prawa Przedsiębiorców ale prowadzącymi działalność gospodarczą na gruncie ustawy o VAT.

4. Samofakturowanie i faktury VAT RR w KSeF:
a) samofakturowanie pomiędzy polskimi podatnikami,
b) samofakturowanie w relacjach z podatnikami zagranicznymi,
c) faktury VAT RR opcjonalnie w KSeF,
d) warunki do spełnienia przez rolnika ryczałtowego na potrzeby fakturowania za pośrednictwem KSeF,
e) nowa schema dla faktur VAT RR i VAT RR Korekta,
f) zmiany przepisów w zakresie dokumentowania sprzedaży przez rolników ryczałtowych.

5. Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium RP – na co zwrócić szczególną uwagę przygotowując się do KSeF:
a) co należy ustalić, aby poprawnie wprowadzić do ksiąg oraz ewidencji VAT (JPK_VAT) transakcję sprzedaży:
• rodzaj transakcji (dostawa towarów czy świadczenie usługi),
• miejsce świadczenia (na terytorium kraju czy poza terytorium kraju),
• moment powstania obowiązku podatkowego (metoda memoriałowa, metoda kasowa, metoda kasowa),
• podstawa opodatkowania.
b) dokumentowanie sprzedaży:
• faktury VAT,
• faktury VAT RR,
• faktury zaliczkowe,
• faktury rozliczające zaliczki,
• paragony z NIP,
• faktury do paragonów,
• sprzedaż niefakturowana i poza kasą fiskalną (kiedy i na jakich zasadach),
• kody dokumentów sprzedaży na potrzeby JPK_VAT (RO, WEW, FP).
c) ewidencjonowanie – JPK_VAT a KSeF,
d) moment powstania obowiązku podatkowego (znaczenie daty transakcji, daty zapłaty, daty wystawienia faktury dla celów VAT),
e) co to jest data VAT i jaka jest jej rola w JPK_VAT,
f) data wystawienia faktury ustrukturyzowanej – jaka rolę będzie miało pole P1,
g) podstawa opodatkowania, w tym kursy walut dla faktur ustrukturyzowanych ,
h) brak zapłaty za fakturę i co dalej; możliwość zastosowania ulgi na złe długi,
i) korekta faktur – faktury korygujące co zmieni KSeF,
j) brak not korygujących,
k) brak możliwości anulowania faktur VAT wystawionych za pośrednictwem KSeF,
l) co zmieni KSeF w zakresie faktur zaliczkowych i rozliczających.

6. Transakcje z podmiotami zagranicznymi a KSeF i faktura ustrukturyzowana. Sposób przekazywania faktur zagranicznym odbiorcom.

7. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

8. Eksport towarów.

9. Transakcje łańcuchowe w dostawach towarów.

Zasady dokumentowania oraz ewidencjonowania zakupów z uwzględnieniem zagadnień faktury ustrukturyzowanej oraz KSeF

1. Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF i zarzadzanie uprawnieniami w KSeF:
a) uprawnienia pierwotne i uprawnienia wtórne,
b) ZAW-FA,
c) pieczęć elektronicznai zarządzania nimi,
d) wykorzystanie aplikacji podatnika do nadawania uprawnień.

2. Uwierzytelnianie się w KSeF:
a) podpis kwalifikowany,
b) pieczęć elektroniczna,
c) podpis elektroniczny,
d) podpis elektroniczny dla osób zagranicznych,
e) Tokeny.

3. Identyfikator wewnętrzny i jego rola:
a) pojęcie jednostek wewnętrznych i organizacyjnych na potrzeby KSeF,
b) nadawanie identyfikatorów wewnętrznych i uprawnień administratora oraz zarządzanie uprawnieniami na potrzeby jednostek wewnętrznych,
c) warunki do spełnienia by miało to sens.

4. Zakupy krajowe:
a) co zmieni KSeF w ewidencjonowaniu zakupów i rozliczaniu podatku VAT,
b) termin odbioru faktury ustrukturyzowanej oraz faktury wystawionej w trybie awarii lub trybie offline,
c) zasady ujmowania faktur w JPK_VAT,
d) terminy odliczenia podatku naliczonego z faktur krajowych,
e) nabycie i leasing samochodów osobowych oraz paliwa do tych samochodów,
f) kiedy stosować częściowe odliczenie podatku i zasady obliczania proporcji,
g) zmiana przeznaczenia towaru a korekta VAT,
h) czynności wykonywane poza krajem a prawo odliczenia.

5. Zapłata na podstawie identyfikatora płatności wygenerowanego z KSeF – co to może oznaczać w praktyce?
a) co to są identyfikatory płatności i od kiedy trzeba będzie je stosować identyfikator w przypadku płatności za pojedyncze faktury,
b) terminy wdrożenia obowiązku stosowania identyfikatorów płatności,
c) identyfikator zbiorczy,
d) terminy wdrożenia obowiązku stosowania identyfikatorów płatności,
e) rola identyfikatorów płatności w praktyce np. ulgi za złe długi.

6. Zakupy zagraniczne i ich rozliczanie dla celów VAT:
a) WNT,
b) dostawa montowana,
c) import towarów,
d) import usług.

7. Pozostałe dokumenty księgowe poza KSeF:
a) noty,
b) polisy,
c) wyciągi,
d) dowody wewnętrzne.

8. Co zmieni KSeF i jaka będzie jego rola w przypadku krajowych faktur kosztowych?

9. Jak przygotować się do obligatoryjnego KSeF pod względem organizacji pracy oraz organizacji firmy?

10. Jak przygotować biuro rachunkowe na KSeF?

11. Podsumowanie – najtrudniejsze (subiektywnie) kwestie związane z KSeF.

MODUŁ III – Excel w praktyce finansowej

1. Importowanie danych zewnętrznych przy użyciu wbudowanego mechanizmu importu

2. Automatyzacja importowania i przekształcania danych z wykorzystaniem dodatku Power Query

3. Wykorzystanie tabel przestawnych do wielopoziomowej analizy danych księgowych, sprzedażowych itp.

4. Tworzenie uniwersalnych szablonów w celu przyspieszenia pracy. Mechanizm Tabela

5. Zaawansowane wyszukiwanie i porównywanie danych przy użyciu wbudowanych funkcji

6. Operowanie na czasie przy użyciu wbudowanych funkcji

7. Tworzenie zaawansowanych formuł do rozwiązywania różnych problemów z dziedziny finansów, sprzedaży, kontrolingu itp.

8. Analiza danych przy użyciu wbudowanych funkcji

9. Wykorzystanie formuł tablicowych do rozwiązywania problemów z dziedziny finansów, sprzedaży…

10. Zaawansowane filtrowanie danych

11. Konsolidacja danych pochodzących z różnych arkuszy przy użyciu wbudowanego mechanizmy konsolidacji

12. Scalanie i łączenie danych oraz automatyzacja tych czynności przy użyciu Power Query

13. Tworzenie prostych modeli finansowych z wykorzystaniem formuł i scenariuszy

14. Wykorzystanie elementów sterujących (listy, listy rozwijalne, przyciski, pokrętła) w modelach finansowych, sprzedażowych itp.

15. Wykorzystanie analizy „Co-jeśli” w modelach finansowych: Tabela danych, Szukaj wyniku

16. Wyszukiwanie i optymalizacja rozwiązań różnych problemów za pomocą dodatku Solver

17. Graficzna prezentacja danych finansowych za pomocą wykresów (wykresy złożone i niestandardowe oraz wykresy przestawne)

18. Wykorzystanie makr do automatyzacji: rejestrowanie, uruchamianie – wprowadzenie

Informacje organizacyjne

Cena: 5000 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Miejsce zajęć: centrum w/w miasta

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Anna Elsner 
22 208 23 80
anna.elsner@adnakademia.pl

Warszawa:
Sesja I – 11-12.12.2025
Sesja II – 15-16.12.2025
Sesja III – 18-19.12.2025

Dostępne terminy
11-12-202519-12-2025Warszawa

Zaufali nam: