Akcja Bilans 2025 rachunkowe i podatkowe zamknięcie roku oraz sporządzenie sprawozdania finansowego w firmach branży budowlanej i deweloperskiej
Kategoria: Budowlana/Deweloperska, Szkolenia branżowe
Michał Kołosowski – biegły rewident. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej, a następnie zdobywał doświadczenie w jednej z czołowych firm z tzw. „Wielkiej Czwórki”. Dysponuje bogatym doświadczeniem w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Diligence, przekształcaniu sprawozdań finansowych na zgodne z MSR/MSSF oraz US GAAP. Specjalista w zakresie obsługi spółek z branży nieruchomości i Real Estate. Posiada certyfikat Diploma in International Financial Reporting wydawany przez ACCA. Obecnie kieruje departamentem audytu na terenie północno-wschodniej Polski. Autor licznych artykułów oraz ceniony wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości.
Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Od 1994 roku pracował kolejno w: KMW Engineering Sp. z o.o. oraz Wydawnictwie Naukowym PWN S.A., gdzie zajmował się obsługą prawną firm. Od 1999 roku zajmował się obsługą prawną wierzytelności, kierował pracami zespołu windykacji w jednej z największych w Polsce firm teleinformatycznych. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego, a także komentarzy i odpowiedzi na pytania czytelników m.in. w Pulsie Biznesu, Rzeczpospolitej, Gazecie Podatkowej. Jest autorem licznych programów szkoleniowych dla zróżnicowanych branż, m.in.: TSL, wodociągi, energetyka, budownictwo, farmacja, hotelarstwo, media, leasing. Specjalizuje się w podatkach dochodowych oraz w podatku od towarów i usług. Prowadzący szkolenia zamknięte z zakresu VAT, CIT, PIT, faktur, delegacji, reprezentacji i reklamy, KUP, świadczeń na rzecz pracowników, w tym dla przedstawicieli takich firm jak: Agility Logistics Sp. z o.o., DHL Express (Poland) Sp. z o.o., Expeditors Polska Sp. z o.o., FRACHT FWO Polska Sp. z o.o., RB Trans Service BIS Sp. z o.o. Sp.k., RHENUS Logistics S.A., Stalko-Przybysz i Wspólnicy Sp.j., UNI-LOGISTICS Sp. z o.o., CARGO-PARTNER SPEDYCJA Sp. z o.o., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.
DZIEŃ I
Aspekty rachunkowe
1. Wprowadzenie.
2. Sprawozdanie finansowe podstawy prawne:
a) ustawa o rachunkowości,
b) Krajowe Standardy Rachunkowości,
c) Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.
3. Podstawowe informacje dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego:
a) odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych,
b) odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdania finansowego,
c) obowiązujące terminy i kwestie formalne – harmonogram prac.
4. Sporządzanie sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
a) zmiany w przepisach międzynarodowych – MSSF 18 – Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych,
b) wydarzenia po dniu bilansowym – wydarzenie wymagające i niewymagające wprowadzenia korekt – KSR nr 7/MSR 8,
c) korekty błędów, zmiana polityki rachunkowości oraz zmiany szacunków – wraz z ujawnieniami zgodnie z wymogami KSR 7/MSR 8,
d) przykłady z wykorzystaniem podejścia retrospektywnego w rachunkowości,
e) podatek odroczony na dzień bilansowy – KSR nr 2/MSR 12,
f) wartości szacunkowe w sprawozdaniu finansowym w tym:
• rezerwy,
• odpisy aktualizujące,
• utrata wartości aktywów,
• pozostałe.
g) kontynuacja działalności jednostki,
h) sprawozdanie finansowe analiza ujawnień i prezentacji w sprawozdaniu finansowym.
5. Kontrakty długoterminowe. Umowa o usługę budowlaną:
a) przychody z umów o usługę budowlaną,
b) koszty wykonania umów budowlanych,
c) ujmowanie (rozliczania) przychodów i kosztów realizacji umów budowlanych,
d) metody ustalania stopnia zaawansowania prac,
e) ustalanie stopnia zaawansowania prac,
f) zobowiązanie warunkowe – prezentacja,
g) rezerwy na straty związane z realizacją projektów,
h) wycena i prezentacja kaucji zatrzymanych.
6. Branża deweloperska i generalne wykonawstwo:
a) deweloper a generalny wykonawca (definicje, kluczowe pojęcia i obszary, identyfikacja),
b) przedmiot działalności deweloperskiej,
c) charakterystyka zawieranych umów w ramach działalności deweloperskiej,
d) koszty przedsięwzięcia deweloperskiego,
e) rozpoznanie przychodów z działalności deweloperskiej a KSR nr 15 Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych, półproduktów, towarów i materiałów,
f) wycena kosztów wytworzenia przedsięwzięcia deweloperskiego.
8. Specyficzne obszary dotyczące branży deweloperskiej (case study):
a) grunt w działalności deweloperskiej,
b) przewidywana strata w przedsięwzięciu deweloperskim,
c) lokal pokazowy,
d) zmiana kwalifikacji produktu gotowego w nieruchomości inwestycyjne:
• powierzchnie wspólne i miejsca garażowe,
• wycena gruntów do wartości godziwej,
• kaucje i kwoty zatrzymane.
9. Inwentaryzacja projektów budowlanych
a) terminy przeprowadzenia,
b) metody rozliczenia inwentaryzacji,
c) wycena.
10. Dyskusja i zakończenie.
DZIEŃ II
Aspekty podatkowe
I. Podatek od towarów i usług:
1. Zakończenie roku a VAT w firnie branży budowalnej i deweloperskiej – przygotowanie do zakończenia roku powinno obejmować również VAT pomimo braku rocznego charakteru takiego podatku.
2. Czynności opodatkowane w VAT a świadczenia niepodlegające w szczególności kary umowne, odszkodowania, świadczenia z tytułu wykonania czynności nielegalnych i ich wpływ na podatek dochodowy.
3. Wykonawstwo zastępcze a opodatkowanie VAT i CIT – ciągłe kontrowersje.
4. Moment dokonania dostawy nieruchomości i wykonania usługi budowlanej – obowiązek podatkowy w VAT i wpływ na moment uzyskania przychodu w CIT – coraz większe problemy budowlanki.
5. Zakończenie roku a obowiązek podatkowy w VAT przy świadczeniach ciągłych, w ty budowlanych – niezbyt znana ale ważna wykładania.
6. Dostawy nieodpłatne a opodatkowanie VAT i prawo do rozliczenia podatku naliczonego.
7. Usługi nieodpłatne a opodatkowanie VAT – jak VAT może wpływać na podatek dochodowy.
8. Regulacje VAT dotyczące samochodów i ich wpływ na podatki dochodowe.
9. Refakturowanie a podatek dochodowy.
10. Podstawa opodatkowania w VAT a kwot a przychodu w CIT.
11. Rozliczanie podatku naliczonego.
12. VAT naliczony i należny w kosztach podatkowych.
13. Bardzo ogólnie o KSeF – czy wpłynie już na rozliczenie 2025 r.?
II. Podatek dochodowy od osób prawnych:
1. CIT jako podatek roczny.
2. Zasady rozliczania strat z lat ubiegłych ze szczególnym uwzględnieniem deweloperskich spółek „celowych”.
3. Zaliczki na podatek dochodowy i konsekwencje błędnego ich naliczenia w trakcie roku i po jego zakończeniu.
4. Uproszczona metoda opłacania zaliczek – na czym polega i czy może być elementem planowania podatkowego w branży budowalnej i deweloperskiej.
5. „Koszyki” (źródła) przychodów w CIT – bardzo krótkie przypomnienie.
6. Przychód w CIT:
a) identyfikacja przychodu podatkowego – należność a przychód,
b) korekty przychodu – rozliczenie podatkowe niezależne od bilansowego,
c) czynności nieodpłatne a przychód podatkowy,
d) nieodpłatne służebności i inne nieodpłatne świadczenia a przychód podatkowy,
e) moment uzyskania przychodu w innych przypadkach niż świadczenie usług, dostawa towaru czy zbycie prawa ze szczególnym uwzględnieniem kar, odszkodowań i premii pieniężnych,
f) wykonanie robót budowlanych CIT vs VAT.
7. Odszkodowanie dotyczące ST a „premia” remontowa w branży budowlanej.
8. Wyłączenie z kosztów podatkowych wydatków związanych z finansowaniem dłużnym – co jest ważne dla firm branży budowlanej i deweloperskiej.
9. Ulga na złe długi w CIT.
10. Koszt uzyskania przychodu:
a) koszt podatkowy a koszt poniesiony,
b) przychód z tytułu świadczeń nieodpłatnych a koszt podatkowy,
c) związek wydatku z przychodem a koszt,
d) zasady rozliczania kosztów w czasie:
• koszty pośrednie a koszty bezpośrednie,
• kontrowersje dotyczące definicji momentu poniesienia kosztu,
• niebezpieczna wykładania dotycząca korekty kosztów,
• wynagrodzenia pracownicze i inne świadczenia na rzecz pracowników w kosztach (ze szczególnym uwzględnieniem nagród rocznych),
• koszty zaniechanych inwestycji a koszt podatkowy,
• zasady zaliczania do kosztów wydatków na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych o niskiej wartości,
• wyłączenia z art. 16 ustawy o CIT a moment ujęcia wydatków w kosztach.
e) badanie sprawozdania a koszty podatkowe,
f) kary umowne u dewelopera i w firmie budowlanej,
g) koszty wyrażone w walucie obcej,
h) odpisy aktualizujące należności,
i) wykładania dotycząca reprezentacji a koszty,
j) VAT a koszty podatkowe,
k) Inne.
11. Środki trwałe – najważniejsze zagadnienia.
12. Inwestycja w obcych środkach trwałych czy odrębny środek trwały?
13. Krajowy podatek minimalny w branży budowlanej i deweloperskiej.
14. Wybrane zagadnienia dotyczące estońskiego CIT w branży budowlanej i deweloperskiej ważne z perspektywy kończącego się roku:
a) jak łatwo (nie) utracić prawa do ryczałtu,
b) zaliczka na dywidendę a rozliczenie roczne,
c) wybrane zagadnienia dotyczące dochodu – ważne w kontekście kończącego się roku,
d) zeznanie roczne u podatnika stosującego estoński CIT.
15. Podsumowanie.

Cena: 1590 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00-15:00
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl