Szkolenie online
Zapobieganie sytuacjom kryzysowym w finansach firm
Kategoria: Online Finanse, Szkolenia online Księgowe i Finansowe
dr inż. Michał Kowalski – adiunkt w Katedrze Systemów Zarządzania na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Ekspert w dziedzinie finansów przedsiębiorstw, doświadczony analityk i doradca finansowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z finansami korporacyjnymi, zarządzaniem systemami finansowymi przedsiębiorstw, rachunkowością zarządczą, projektowaniem systemów controllingu, wyceną i zarządzaniem wartością oraz controllingiem wartości. W swoim dorobku zawodowym ma między innymi: opracowywania biznes planów, planów finansowych, studiów wykonalności, prace przy projektach podatkowych w tym wykorzystujących struktury międzynarodowe, oceny projektów inwestycyjnych, wdrożenia koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa (VBM), systemów controllingu i budżetowania w tym opartych na działaniach, projektowanie systemów motywacyjnych, doradztwo przy wdrażaniu systemów finansowych i controllingowych, w tym modułów FI i CO SAP, wyceny przedsiębiorstw, fuzje i przejęcia, IPO, SPO, restrukturyzacje kapitałowej, restrukturyzacje kosztów i wdrożenia programów naprawczych. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu rachunkowości finansowej i menadżerskiej, controlingu, finansów, zarządzania wartością przedsiębiorstw i inwestycji kapitałowych. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych z obszaru zarządzania finansami, wykonawcą kilku projektów badawczych finansowanych ze środków unijnych i Narodowego Centrum Nauki.
Adresatami szkolenia są właścicieli oraz członków zarządów spółek, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, menedżerów każdego stopnia, specjalistów ds. controllingu oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
Celem szkolenia jest wykształcenie praktycznych umiejętności stosowania narzędzi zarządzania finansami, których odpowiednie wykorzystanie zabezpiecza przed powstaniem sytuacji kryzysowych i utratą płynności oraz pozwala ograniczyć ich negatywne skutki. Szkolenie obejmuje dwa główne bloki.
Blok pierwszy jest dedykowany planowaniu bezpiecznych strategii finansowych. Uczestnicy poznają, jak planować rozwój przedsiębiorstwa zabezpieczając dostępność do bezpiecznego poziomu finansowania. Uczestniczy poznają narzędzia planowania i oceny inwestycji z uwzględnieniem czynników finansowych i pozafinansowych. Szczególna uwaga poświęcana jest na identyfikację, pomiar i monitorowanie ryzyka w rozwoju przedsiębiorstwa w warunkach niepewności, zmienności cen, stawek, kursów. Przedstawiane są metody zarządzania ryzykiem, które sprawdzą się zarówno przy strategii rozwoju organicznego jak i poprzez inwestycje. Praca w ramach bloku jest realizowana na rzeczywistych przykładach przedsięwzięć rozwojowych i inwestycji, w formie warsztatów, podczas których Uczestnicy budują narzędzia, które będą mogli wykorzystać w swojej operacyjnej pracy.
Blok drugi poświęcony jest monitorowaniu bieżącej, operacyjnej działalności przedsiębiorstwa ukierunkowanej na ograniczenie ryzyka erozji rentowności i wpadnięcia w spiralę utraty płynności. Uczestnicy poznają narzędzia montowania i zarządzania wartością przedsiębiorstwa ze szczególnym zwróceniem uwagi na strategie zarządzania kapitałem zaangażowanym w biznes niezmiernie istotne w warunkach drogiego kapitału i wysokiej inflacji. Uczestnicy poznają, dlaczego zysk nie jest wystarczającym kryterium oceny przedsiębiorstwa i dlaczego koncentracja menedżerów wyłącznie na zysku może szybko doprowadzić do poważnego kryzysu wypłacalności. Uczestnicy poznają narzędzia operacyjnego monitorowania rentowności na poziomie klientów, kontraktów, produktów pozwalające na właściwe kształtowanie portfeli biznesowych i długoterminowych strategii rozwoju.
BLOK I
Decyzje długoterminowe
1. Wprowadzenie – wyzwania zarządzanie finansami w warunkach niepewności.
2. Przygotowanie planu rozwoju przedsiębiorstwa:
a) wprowadzenie do planowania finansowego, jakie elementy powinien uwzględniać,
b) pozafinansowe narzędzia oceny (model 5 sił Portera, Canvas bussines model, ocena pozycji rynkowej, atrakcyjności rynkowej i prawdopodobieństwa sukcesu strategicznego na podstawie danych niefinansowych).
3. Budżetowanie w warunkach niepewności:
a) budżet jako metoda zarządzania i zapobiegania sytuacją kryzysowym – budżet spółki,
b) zmienność stawek, cen, kursów – narzędzia zarządzania,
c) zarządzanie ryzykami biznesowymi i ich wpływem na parametry finansowe krótko i długoterminowe (w tym np. wahania kursów walutowych, inflacja, zerwanie łańcuchów dostaw, brak dostępności zasobów ludzkich na rynku),
d) wykorzystanie metod symulacyjnych w budżetowaniu,
e) przegląd najlepszych praktyk – kalkulacja cen kontraktu wieloletniego w warunkach niepewności warunków – case study.
4. Budowanie długoterminowych strategii finansowych:
a) tworzenie dynamicznych modeli finansowych i planowanie rozwoju przedsiębiorstwa,
b) budowanie sprawozdań finansowych proforma – przegląd najlepszych praktyk analiza case study,
c) wyznaczanie minimalnej marży granicznej, czyli kiedy wzrost może spowodować problemy finansowe, ile kosztuje wzrost biznesu czy działania, czy stać mnie na rozwój,
d) case study – plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa branży transportowej.
5. Dobór źródeł finansowania rozwoju i inwestycji w warunkach rosnącego kosztu pieniądza:
a) narzędzia kalkulacji kosztu długu w praktyce,
b) ile powinienem zarabiać na tym biznesie – narzędzia kalkulacji kosztu kapitału (Model Gordona, model CAPM) praktyczne źródła informacji – warsztaty,
c) wpływ długu i ryzyka finansowego na wymaganą stopę zwrotu dla inwestora,
d) case study: farmy fotowoltaiczne, inwestycje w nieruchomości, czy przy tym koszcie kredytu da się zarobić?
6. Wymagana stopa zwrotu z inwestycji – przykład: ile powinienem zarabiać na projekcie:
a) źródła informacji do kalkulacji wymaganej stopy zwrotu z inwestycji,
b) miary ryzyka inwestycji a wymagana stopa zwrotu,
c) zadłużenie i ryzyko finansowe a wymagana stopa zwrotu.
7. Planowanie przepływów z inwestycji – przykład:
a) planowanie inwestycji w warunkach niepewności,
b) niepewność stawek, inflacji, kursów w planowaniu inwestycji.
8. Narzędzia oceny inwestycji w warunkach niepewności – praktyczne uwarunkowania:
a) planowanie przepływów z inwestycji – case study: produkcja peletu ze słomy,
b) planowanie inwestycji w warunkach niepewności, niepewność stawek, inflacji, kursów w planowaniu inwestycji,
c) porównywanie projektów o różnym czasie trwania (EACF, EPR, NPV∞),
d) względne decyzje inwestycyjne (indeks rentowności, wskaźnik wartości bieżącej netto).
9. Narzędzia oceny ryzyka inwestycji – przykład:
a) metody scenariuszowe,
b) analizy marginesów bezpieczeństwa, wrażliwości,
c) metody graficzne,
d) metody symulacyjne o ocenie i zarządzaniu ryzykiem inwestowania i planowania rozwoju.
BLOK II
Decyzje krótkoterminowe
1. Dlaczego zysk w zarządzaniu finansami nie jest najważniejszy:
a) narzędzia zarządzania i monitorowania płynności,
b) zarządcze układy raportowania cash flow – analiza case study,
c) monitorowanie stanu długu i kowenantów bankowych.
2. Narzędzia bieżącego monitorowania rentowności przedsiębiorstwa:
a) zarządcze układy prezentowania wyników, analiza case study firma informatyczna, branża budowlana (kontrakt torowe), automotive,
b) raportowanie wyników w perspektywie procesów,
c) raportowanie w perspektywie podmiotowej,
d) rodzajowy rachunek kosztów,
e) zarządcze hierarchie centrów zysków.
3. Monitowanie rentowności klientów, kontraktów, produktów:
a) case study: centrum logistyczne, jak zrestrukturyzowano bazę klientów i poprawiono rentowość przedsiębiorstwa,
b) zasady rozliczania kosztów wspólnych przy pomiarze rentowności,
c) przekształcanie centrów kosztów w wewnętrzne centra zysków – rozliczanie kosztów wspólnych – case study centrum IT,
d) narzędzia graficzne – krzywa wieloryba, banana chart.
4. Integrowanie danych finansowych i biznesowych, czyli wykorzystanie normatywów w zarządzaniu rentownością, Wyznaczanie normatywów kosztowych (koszty maszynogodziny, koszty dostawy, koszty składowania, zasady łączenia danych finansowych i biznesowych – przykład centrum logistycznego).
5. Monitorowanie kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych:
a) case study – zakład przetwórstwa odlewów,
b) case study – produkcja mebli.
6. Przygotowanie do renegocjacji kontraktów:
a) wykorzystanie podejścia procesowego w zarządzaniu kosztami,
b) konieczność negocjacji kontraktów w czasach wzrostu cen i stawek – jak się przygotować do Pain Share/Gain Share strategy,
c) przygotowanie kalkulacji kosztów pod model współpracy open book,
d) case study: przygotowanie do renegocjacji kontraktów długoterminowych u międzynarodowego producenta opakowań.
7. Zarządzanie wykorzystaniem kapitału w przedsiębiorstwie – najważniejszy cel finansów:
a) kiedy koncentracja na sprzedaży i zysku doprowadza firmy do bankructwa,
b) narzędzia pomiaru i monitorowania wykorzystania kapitału w przedsiębiorstwie Ekonomiczna wartość dodana (EVA), Stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROIC) –praktyczne uwarunkowania pomiaru,
c) monitorowanie wykorzystania kapitału na poziomie klienta, kontraktu, produktu,
d) przykłady narzędzi raportowania i monitorowania kapitałem szczebel strategiczny i operacyjny – case study multibiznesowa grupa usługowa,
e) narzędzia i strategie zarządzania kapitałem, czyli jak moje decyzje wpływają na kapitał zaangażowany – analiza metod i narzędzi zarządzania kapitałem, przegląd doświadczeń z praktycznych projektów zarządzania kapitałem na szczeblu operacyjnych, case study – ogólnopolski producent artykułów wyposażenia wnętrz, dystrybutor materiałów budowlanych,
f) systemy motywacyjne przeciwdziałające sytuacjom trudnym w przedsiębiorstwie – przegląd najlepszych praktyk.
Cena: 1690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.
Harmonogram zajęć
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Anita Musiał
22 208 28 33
anita.musial@adnakademia.pl